In november startten Einride en DB Schenker – een wereldwijde toonaangevende expediteur en logistieke dienstverlener – de eerste installatie van een autonome, volledig elektrische truck of “T-pod” in een DB Schenker-fabriek in Jönköping, Zweden. Het was de eerste commerciële installatie in zijn soort in de wereld.
“Autonome vrachtwagens worden steeds belangrijker voor de logistieke sector. Samen met Einride zijn we nu in staat om autonome, volledig elektrische trucks te introduceren in een continue stroom op een openbare weg – een mijlpaal in de overgang naar het transportsysteem van morgen, “zegt Jochen Thewes, CEO van DB Schenker.
Op 7 maart voerden de Zweedse transportdienst en Einride een zogenaamde Site Acceptance Test (SAT) uit – een test onder realistische omstandigheden – in de fabriek in Jönköping. De overheidsinstantie concludeerde dat de T-pod in staat is om te werken in overeenstemming met de Zweedse verkeersregels. Op 11 maart werd de aanvraag van Einride om de piloot uit te breiden naar een openbare weg goedgekeurd.
“Zwaar vervoer over de weg is verantwoordelijk voor een aanzienlijk deel van de wereldwijde CO2-uitstoot. De pilot in Jönköping is een kleine maar belangrijke stap op weg naar een duurzaam vervoerssysteem. De vergunning van de Swedish Transport Agency is een belangrijke getuigenis van de veiligheid van de oplossing “, zegt Robert Falck, CEO en oprichter van Einride.
Het dagelijkse transport tussen een magazijn en een terminal begint in het voorjaar.
De vergunning geldt voor een korte afstand op een openbare weg binnen een industrieel gebied – tussen een magazijn en een terminal – waar de verkeerssnelheden doorgaans laag zijn. De vergunning is geldig tot 31 december 2020.
Einride en DB Schenker startten hun partnerschap in april 2018. De overeenkomst omvat de pilot in Jönköping en een optie voor extra pilots op internationaal niveau.