De G6Alliance, een samenwerking tussen zes grote containerreders, heeft beslist om nog maar één passage per week te maken in de haven van Antwerpen vanuit het Verre Oosten. Dat is nog maar de helft van wat tevoren gebeurde en is slecht nieuws voor de haven volgens Annik Dirkx van het Antwerpse havenbestuur. Daarnaast stellen ze Rotterdam, Hamburg en Southhampton voor als de Europese hub-havens. Antwerpen wordt daarmee gedegradeerd tot een regionale haven. De haven van Antwerpen doet er echter alles aan om internationaal op de kaart te staan en stelt de Scheldeverdieping en het Deurganckdok voor als grote troeven voor Antwerpen als knooppunt voor de intercontinentale containervaart.
Of dit gevolgen heeft voor MSC, de Zwitsers-Italiaanse scheepvaartgroep is nog af te wachten. Deze grootste containerklant, die goed is voor 55 tot 65 procent van alle containers in Antwerpen, bestudeert op dit moment hoe het verder wil groeien en wat de rol van Antwerpen hierin is. Marc Beerlandt, topman van MSC Belgium geeft aan dat de firma tot op heden nog geen standpunt heeft ingenomen. PSA Hesse-Noordnatie zal alvast delen in de klappen door de beslissing van de G6Alliance. Zij behandelen de containerschepen van de reders van deze alliantie.
Bron: de Standaard