Het Sociaal Fonds Transport en Logistiek (SFTL) schakelt een versnelling hoger in de zoektocht naar nieuwe vrachtwagenchauffeurs. Met het opleidingstraject ‘Future Drivers’ zet het SFTL in op zij-instromers. Mensen die al aan het werk zijn in andere sectoren kunnen zo gratis de rijbewijzen C en CE proberen te behalen, terwijl zo’n opleiding doorgaans 7.000 euro kost.
‘Vrachtwagenchauffeur’ is al jaren een vaste klant op de knelpuntberoepenlijsten in ons land. Dat is ook dit jaar niet anders. De transportsector is over het hele land op zoek naar liefst 5.000 nieuwe krachten om met een vrachtwagen te rijden. Als antwoord op dat tekort startte het Sociaal Fonds Transport en Logistiek (SFTL) eerder al met de wervings- en imagocampagne ‘avontuurlijkejobs.be’. Zo informeert het mogelijke kandidaten over het beroep én moedigt het hen aan om een job als vrachtwagenchauffeur te overwegen. Voor bepaalde doelgroepen investeert het al jaren in de huidige opleidingstrajecten. Enerzijds zijn er de werkzoekenden, waarvoor SFTL samenwerkt met VDAB in Vlaanderen, Forem in Wallonië en Logisticity in Brussel. Anderzijds de twaalf scholen waar leerlingen vanaf 16 jaar in het BSO de opleiding Vrachtwagenchauffeur kunnen volgen.
Andere sectoren
De vele recente en huidige stappen blijken voorlopig niet voldoende om de lading vacatures in te vullen. Daarom start het SFTL met het gloednieuwe initiatief ‘Future Drivers’, een opleidingstraject waarmee potentiële nieuwe vrachtwagenchauffeurs de rijbewijzen C en CE met vakbekwaamheid kunnen behalen. Zo wil de organisatie verder inzetten op de doelgroep van werkende mensen uit andere sectoren, de zogenaamde zij-instromers. “Denk maar aan een vakman die er altijd al van heeft gedroomd om met een vrachtwagen te rijden, maar omwille van uiteenlopende redenen nooit het bijhorende rijbewijs heeft kunnen behalen”, zegt Geert Heylen, Directeur Opleiding bij het SFTL. Een van de mogelijke drempels om vrachtwagenchauffeur te worden is het financiële aspect. Een opleiding C en CE kost ongeveer 7.000 euro. Dat behoort nu tot het verleden, want het SFTL komt volledige tussenbeide in de kosten. Zo is de opleiding gratis voor zij-instromers met ambities in de transportsector.
Screening
Potentiële kandidaten – van álle leeftijden – kunnen zich online inschrijven. Zij doorlopen vervolgens een screening door het SFTL, op basis van hun intrinsieke motivatie en huidige functie. Zo wil het SFTL er natuurlijk zeker van zijn dat het wel degelijk om zij-instromers gaat en niet om mensen die enkel proberen gratis het rijbewijs te bekomen voor andere doeleinden. “Motivatie is heel belangrijk. De kandidaten moeten bereid zijn deze opleiding naast hun vaste job te volgen, ’s avonds of tijdens het weekend. De opleiding is evenwel niet verbonden aan een bepaalde termijn. Als kandidaat bepaal je zelf hoe snel je je rijbewijs kan behalen”, schetst Geert Heylen. De opleiding via ‘Future Drivers’ gebeurt in samenwerking met Federdrive, de federatie van de Belgische erkende rijscholen. Die helpt kandidaten onder meer de juiste locatie te vinden om hun rijbewijs af te leggen. Tijdens het opleidingstraject staat een voltijdse consulent van SFTL de kandidaten bij. Die polst regelmatig naar het verloop van de opleiding en zorgt ervoor dat de kandidaten zich gesteund voelen.
Verkeerde perceptie
Het SFTL heeft geen doel voor ogen qua aantal kandidaten. Het wil samen met de volledige transportsector vooral zoveel mogelijk mensen aan de slag krijgen om de 5.000 vacatures verder in te vullen. De komende jaren zullen steeds meer chauffeurs namelijk de pensioengerechtigde leeftijd bereiken, waardoor het tekort vermoedelijk nog zal stijgen. Dat steeds minder mensen bereid zijn vrachtwagenchauffeur te worden, valt volgens Geert Heylen voornamelijk toe te schrijven aan het foutieve clichébeeld van het beroep: “Er leeft een verkeerde perceptie dat de job van vrachtwagenchauffeur weinig competenties vereist, en dat het een eentonige job is waarbij men 60 uren per week de baan opgaat en nooit thuis is. Er zijn wel degelijk heel wat competenties vereist en er zijn tientallen mogelijkheden om de job gevarieerd en boeiend in te vullen.”
Over het Sociaal Fonds Transport en Logistiek
Het Sociaal Fonds Transport en Logistiek is het paritair beheerde fonds voor bestaanszekerheid. In de raad van beheer van het Sociaal Fonds voor Transport en Logistiek zetelen dus de werkgeverfederaties en de vakbonden. Het Sociaal Fonds Transport en Logistiek heeft drie kerntaken te vervullen. Ten eerste is het bevoegd voor de administratieve afhandeling van aanvullende sociale voordelen voor arbeiders, zoals de eindejaarspremie en hospitalisatieverzekering. Ten tweede staat het in voor de permanente opleiding en begeleiding van arbeiders door middel van financiële tussenkomsten, en in samenwerking met diverse opleidingspartners, zoals VDAB, Forem, Logisticity en de centra voor Volwassenonderwijs en scholen. Een derde kerntaak bestaat uit het wegwerken van knelpunten in de sector op het vlak van werkgelegenheid en bestaanszekerheid.
Permalink
als dit echt gratis is en de b rijbewijs ook in het pakket komt en niet vooraf al een vereiste is waarom wordt dit dan niet overal gedaan? voor velen een droom maar te duur
dit moet dringend bekeken worden
zodat iedereen die dit wil doen het ook kan doen
en ja knelpunt beroep dus dat probleem wordt ook aangepakt
de staat zaagt en klaagt over co2 en km heffing e cetera
maar er moeten goederen blijven vervoerd worden toch?
dringend kijken voor de opleidingen overal beschikbaar te maken in 1 pakket en zo goedkoop mogelijk en liefst ook geen lange termijn die erover moet gaan
opleiding van telkens paar weken zou wel moeten volstaan
iedereen wil brood op e ze plank en een mooi pension