Zeven manieren om de supply chain te versterken met process intelligence

Zeven manieren om de supply chain te versterken met process intelligence

De supply chain – de vaak lange weg van grondstof naar consument – is de voorbije jaren veel mondialer en complexer geworden. Daardoor is het steeds moeilijker om een helder en volledig zicht op alle operationele workflows te krijgen, wat nochtans onontbeerlijk is om de processen waaruit zo’n supply chain bestaat te monitoren en liefst zelfs te optimaliseren. Daardoor worden Process Intelligence-technologieën steeds populairder in deze sector. Hiermee kunnen supply chain-professionals eenvoudig zien waar de knelpunten zitten, verkoopresultaten meten, de bedrijfsvoering stroomlijnen en de winstmarges vergroten.

Uit recent onderzoek van Deloitte blijkt dat bij digitale transformatie doorgaans flink geïnvesteerd wordt in de supply chain, maar anderzijds wordt het strategisch belang ervan – dat net door die toegenomen complexiteit enorm toegenomen is – zelden naar waarde geschat. De supply chain biedt organisaties nochtans veel mogelijkheden tot innovatie, waardoor ze zich beter kunnen onderscheiden van de concurrentie. Hieronder heb ik zeven manieren opgesomd waarop ProcessIntelligence-technologie die innovaties in de supply chain mogelijk kan maken en de bedrijfsresultaten kunnen verbeteren:

1. De winstmarges vergroten

Facturen op tijd verwerken betekent hogere kortingen en dat kan – afhankelijk van de omvang van de organisatie – honderdduizenden euro’s opleveren. De verwerkingstijd van facturen met maar één dag verkorten kan voor sommige supply chains een besparing van miljoenen euro’s opleveren.

2. De beste leveranciers kiezen

Een succesvolle supply chain staat of valt bij de juiste leveranciers. Als u een totaalbeeld van uw processen hebt, kunt u eenvoudig zien welke partijen het vaakst op tijd leveren, het betrouwbaarst zijn en het snelst reageren. ProcessIntelligence laat u leveranciersprestaties nauwkeurig meten en bijhouden aan de hand van de volgende criteria:

  • Welke leveranciers leveren het meest op tijd?
  • Welke leveranciers zijn het meest accuraat?
  • Pak problemen met leveranciers bij de wortel aan voordat het andere processen raakt
  • Zoek naar afwijkingen tussen contracten met leveranciers

3. Afwijkingen in het proces herstellen zodra ze zich voordoen

Geavanceerde ProcessIntelligence-tools signaleren in realtime waar en wanneer processen afwijken van het ‘ideale’ pad. Deze signalen kunnen voor allerlei scenario’s ingesteld worden, bijvoorbeeld wanneer een bestelling er langer dan een X-aantal dagen over doet om verzonden te worden, of als een factuur er langer dan X weken over doet om verwerkt te worden. Met deze alerts kunnen organisaties inefficiënte praktijken en afwijkingen meteen aanpakken voordat ze een veel groter (en duurder) probleem worden.

4. Pakketten realtime volgen

Met ProcessIntelligence-platformen kunnen pakketten van verzending tot aflevering precies gevolgd worden. Zo kunnen supply chain-managers makkelijker een inschatting maken van de doorlooptijd, vertragingen achterhalen, meteen ingrijpen indien nodig, en de leversnelheid verhogen.

5. Toekomstige toestroom van bestellingen voorspellen

Door uw processen consistent te monitoren, kunt u na verloop van tijd ook analyses maken en zelfs voorspellingen doen. AI-technologieën zoeken naar mogelijke verbeteringen en helpen te voorspellen waar vertragingen in de verzending zullen opduiken. Daarnaast kunnen ze ook de capaciteit en planning voorspellen en verbeteren. Met voorspellingen die op zulke accurate data gebaseerd zijn kunnen organisaties hun veiligheidsvoorraad inperken en daardoor overheadkosten omlaag halen zonder de supply chain in gevaar te brengen.

6. Knelpunten verminderen

Supply chain-processen zijn zeer uiteenlopend. Een onverwachte toename van bestellingen, een lage voorraad, vertragingen in de verzending, tekortkomingen in het distributiesysteem en andere variabelen kunnen de operationele prestaties dermate verstoren dat dit de organisatie veel geld kost. Een totaalbeeld van al uw processen helpt bij het achterhalen van de mogelijke pijnpunten, waardoor het mogelijk wordt de winstmarges én de klantervaring te verbeteren.

7. De kosten van elk afzonderlijk proces verlagen

Met geavanceerde ProcessIntelligence kunt u niet alleen alle processen binnen de organisatie in de volle breedte monitoren, maar ook de directe kosten aan elk proces toewijzen en zo de kosten die met elk afzonderlijk proces gepaard gaan, structureel verbeteren.

Het onderzoek van Deloitte stelt dat het niet omarmen van digitale innovatie in de supply chain een gemiste kans is. Bedrijven die van hun digitale transformatie een succes willen maken, gaan veel baat hebben bij ProcessIntelligence omdat dit leidt tot een effectievere, efficiëntere en uiteindelijk een succesvolle supply chain. ProcessIntelligence laat supply chain-managers namelijk op een structurele manier de kosten verlagen, de juiste leveranciers kiezen, de capaciteitsplanning verbeteren en de workflows stroomlijnen – zaken die allemaal in grote mate bijdragen aan het vergroten van de klanttevredenheid en -loyaliteit.

Maxime Vermeir, Head of Customer Innovation bij ABBYY

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.