Weyts gaat nieuwe locaties trajectcontroles bepalen én betalen

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts gaat trajectcontroles op gewestwegen voor de volle 100% financieren. In ruil wil Weyts wel zelf kunnen beslissen waar de trajectcontroles komen. Vanaf 2017 moeten er elk jaar 20 tracés uitgerust worden met trajectcontrole. “Gedaan met getreuzel en lange onderhandelingen”, zegt Weyts. “Ik wil kordate controle op alle tracés waar volgens de cijfers veel verkeerslachtoffers vallen”.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts wil resoluut een einde maken aan de schande van de 400 verkeersdoden op één jaar tijd. Hij investeert ook in een kordate handhaving. Trajectcontrole is succesvol. Op de E40 is het aantal ongevallen tussen Erpe-Mere en Wetteren met 43% gedaald na de invoering van trajectcontrole. Bovendien blijkt uit onderzoek dat chauffeurs ook na het gecontroleerde traject trager blijven rijden. Er bestaat ook een breed draagvlak voor trajectcontroles. Je wordt immers niet ‘gepakt’ met een momentopname: alleen wie volgehouden over langere afstand te snel rijdt wordt bestraft.

Weyts trekt de verantwoordelijkheid voor het plaatsen van trajectcontroles nu volledig naar zich toe. Hij zal de nieuwe trajectcontroles langs gewestwegen voor 100% financieren. Tot nu toe betaalde Vlaanderen ‘slechts’ 50%, wat in de praktijk vaak de aanleiding was voor lange en moeilijke onderhandelingen met lokale besturen en politiezones over de rest van de financiering en de precieze locatie. “Er valt geen tijd meer te verliezen”, zegt Weyts. “De schande van de 400 dwingt tot doortastend optreden. De volledig Vlaamse financiering maakt het voor gemeentebesturen makkelijker om “ja” te zeggen tegen trajectcontrole – en ook moeilijker om “nee” te zeggen”.

Weyts zal nog dit jaar 7 nieuwe trajectcontroles volledig voor Vlaamse rekening nemen. Vanaf 2017 zal de minister elk jaar 20 nieuwe tracés uitrusten met controles. Op gewestwegen vallen er immers verhoudingsgewijs nog altijd het grootste aantal verkeersdoden. De nieuwe locaties zullen worden gekozen op basis van de ongevallencijfers, zodat er gericht ingezet kan worden op de meest zwarte punten in Vlaanderen. De opbrengsten van de trajectcontroles op gewestwegen vloeien naar het Vlaams Verkeersveiligheidsfonds en zullen zo initiatieven financieren die de verkeersveiligheid structureel versterken. De trajectcontroles komen ook de algemene veiligheid ten goede, omdat ze eveneens ingezet kunnen worden voor terreur- en criminaliteitsbestrijding. Samen met zijn federale collega Jan Jambon mikt Weyts op termijn op een gebiedsdekkend web van camera’s.

Dit jaar worden er nog 7 tracés voorzien, waaronder Herselt, Aalst en Sint-Pieters-Leeuw.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.