Wat brengt logistiek ons in 2022?

Wat brengt logistiek ons in 2022?

We zitten inmiddels in 2022, tijd dus om vooruit te kijken op wat dit jaar ons allemaal gaat brengen. Met veel van de grote logistieke uitdagingen van 2021 – denk aan de capaciteitsproblemen, de groei van de e-commerce en personeelstekorten – krijgen we ook in 2022 te maken. Maar wat kunnen we nog meer verwachten het komende jaar? En nog belangrijker: hoe ga je ermee om?

Wereldwijde toeleveringsketens blijven onder druk staan

Ook in 2022 blijft de enorme drukte in wereldwijde toeleveringsketens een uitdaging. Dit zorgt ervoor dat fabrikanten en importeurs zich ook dit jaar een slag in de rondte moeten werken om de voorraden op peil te houden die nodig zijn om aan de groeiende vraag van de consument te voldoen. Afgelopen jaar zijn bedrijven al druk bezig geweest met het onderzoeken van andere modaliteiten om de voorraden op peil te houden, maar daarmee zijn ze er nog niet. Samenwerken met andere partijen, zoals forwarders en suppliers, is een must. Onderling data uitwisselen is dé manier om tot oplossingen te komen voor de enorme drukte binnen toeleveringsketens. Zo kan er samen gekeken worden naar oplossingen om de kosten te drukken, zoals de productie dichterbij huis of het vervoeren van zendingen via alternatieve handelsroutes in plaats van de overvolle standaardroutes. Optimalisatie van de toeleveringsketen zorgt voor meer controle, grip op en verbeterde prestaties van de toeleveringsketen.

Toenemende online aankopen vragen om nieuwe strategieën

De boost die e-commerce heeft gekregen, zal doorzetten. De consument houdt namelijk van het gemak dat online shoppen biedt. Deze toename in online bestellingen gaat gepaard met kansen én uitdagingen. De stijging in het volume belast de toch al krappe leveringscapaciteit, de snelheid en betrouwbaarheid van de last mile delivery. De verwachting is dan ook dat steeds meer bedrijven de strategieën voor ‘gratis’ thuisbezorging onder de loep gaan nemen en alternatieve leveringsopties overwegen. Denk hierbij aan het bundelen van leveringen van individuele klanten of regio’s om de leveringskosten te minimaliseren en zo de beschikbare leveringscapaciteit optimaal te benutten.

Het stijgende chauffeurstekort

Het chauffeurstekort waar we momenteel mee te maken hebben, is voorlopig nog niet opgelost. Dit heeft het komende jaar dan ook een wezenlijke impact op onder andere de detailhandel, de distributie en logistieke bedrijven. Hoewel het vinden van nieuwe chauffeurs belangrijk blijft, focussen bedrijven met name op personeelsbehoud. Bijvoorbeeld door het verminderen van stress bij chauffeurs. Dit kan onder andere door realistische routes in te plannen, waarin lange wacht- of reistijden tussen verschillende stops worden vermeden. Ook het bundelen van leveringen helpt hierbij. Uiteindelijk levert personeelstevredenheid een win-win situatie op. Tevreden medewerkers zijn namelijk productiever én loyaler, wat positief bijdraagt aan het bedrijfsresultaat.

Zie duurzaamheid als een kans

Duurzaamheid is een hot topic. Dat verandert niet in 2022. Wie relevant wil blijven, moet aan de toenemende eisen en verplichtingen rondom duurzaamheid blijven voldoen. Sterker nog, het is een uitgelezen kans om je hier als organisatie in te onderscheiden. Veel bedrijven zijn al bezig met het in kaart brengen van hun CO2-uitstoot om zo verbeterpunten te constateren. Verbeteringen in de toeleveringsketen resulteren vaak in meer efficiëntie en minder afval, wat zich direct vertaalt in minder uitstoot van CO2. Overweeg daarom eens innovatieve manieren om leveringen te bundelen en zo het aantal kilometers te verlagen dat met thuisbezorging gemoeid is.  Minder kilometers betekent minder brandstof en dat is niet alleen goed voor het milieu en de consument, maar leidt ook nog eens tot lagere bezorgkosten.

Technologie biedt uitkomst

Technologie helpt bedrijven om onderling data uit te wisselen en draagt daarmee bij aan het efficiënter uitvoeren van het transportproces van order tot aflevering. Een eerste stap hierin is om alle beschikbare data te verzamelen en hier inzichten uit op te doen om geld te besparen. Machine learning (ML) wordt steeds meer gebruikt vanwege de enorme hoeveelheid beschikbare data. Het geeft bedrijven namelijk meer inzicht in zaken als stoptijden, afleverlocaties, rijtijden en verwachte aankomsttijden. Hierdoor wordt het mogelijk om ritten strakker te plannen. Ook dit draagt bij aan de duurzaamheid en het optimaal inzetten van het beperkt aantal beschikbare chauffeurs. Door alle beschikbare data waarop jij je transportproces kan aanpassen, bespaar je ook geld. ML kan ook onderdeel zijn van grotere data-analyseoplossingen om meer inzicht te krijgen in de prestaties van logistieke processen. Zo is het met behulp van ML mogelijk om de supply chain en andere logistieke processen efficiënter én betrouwbaarder te maken.

Uitdagingen ombuigen naar kansen

2022 wordt zonder twijfel een uitdagend jaar, waarbij het strak managen van de end-to-end transportketen een belangrijke factor is om je als organisatie te onderscheiden van de concurrenten. Net als het optimaal gebruikmaken van technologie en data. Dit biedt niet alleen kansen om interne processen te optimaliseren en kosten te drukken, maar ook om optimaal in te spelen op de hoge verwachtingen van klanten. Dus. neem jouw processen en strategieën  onder de loep en zorg dat je in staat bent om de uitdagingen van het nieuwe jaar om te buigen naar kansen.

 

Auteur: Elmer Spruijt, VP Sales bij Descartes

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.