Vanaf zaterdag 1 januari 2022 gelden in WalloniĆ« nieuwe tarieven voor de kilometerheffing. Het gaat om een indexaanpassing. De tarieven zijn van toepassing op alle Belgische en buitenlandse vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa (MTM) van meer dan 3,5 ton en opleggertrekkende voertuigen van categorie N1 met carrosseriecode BC. Er komen op 1 januari geen betalende tolwegen bij. De tarieven voor de kilometerheffing in Vlaanderen en Brussel werden reeds op 1 juli geĆÆndexeerd.
De software van de OBUās (On Board Units) van de zes dienstverleners die geaccrediteerd zijn voor de kilometerheffing in BelgiĆ« wordt automatisch geĆ¼pdatet met de nieuwe tarieven die vanaf 1 januari in WalloniĆ« van kracht zijn. Waak er steeds over uw toestel regelmatig in te schakelen zodat de laatste updates kunnen worden geĆÆnstalleerd. De zes dienstverleners zijn momenteel AxxĆØs, Eurotoll, Satellic, Telepass, Toll4Europe en TotalEnergies Marketing Services.
Een OBU is een toestel in de vrachtwagencabine dat het aantal gereden kilometers op betalende tolwegen registreert. In Belgiƫ of in het buitenland ingeschreven vrachtwagens en opleggertrekkende voertuigen moeten op de openbare weg in de drie gewesten altijd met een ingeschakelde OBU rijden.
Het bedrag per gereden kilometer op betalende tolwegen hangt af van drie factoren: het gewest waar de weg ligt, de MTM en de Euro-emissienorm van het voertuig. De kilometerheffing hanteert drie MTM-categorieƫn (meer dan 3,5 ton tot 12 ton, meer dan 12 ton tot 32 ton, en meer dan 32 ton) en zeven Euronormen (van de meest vervuilende Euro 0-norm tot de meest milieuvriendelijke Euro 6-norm). Hoe hoger de Euronorm van het voertuig en hoe lager zijn MTM, hoe voordeliger het tarief per gereden kilometer.
Hieronder de tarieven voor gans Belgiƫ