Wagenparkbeheer in 2020

Wagenparkbeheer in 2020

In 2019 werden verschillende technologieën en hun toepassingen heel wat volwassener en die vormen nu de basis voor verdere ontwikkelingen in 2020. Denk maar aan artificial intelligence (AI) en machine learning (ML), 5G en de cloud – technologieën die in allerlei sectoren innovatiemogelijkheden bieden, waaronder in de logistieke- en transportsector. Wanneer wagenparkbeheerders deze technologieën op een slimme manier inzetten, kan dit hen een aanzienlijk concurrentievoordeel opleveren. Bij Verizon Connect zien we een aantal trends en technologieën die wagenparkbeheerders in 2020 best scherp in de gaten houden.

Artificial intelligence

Nu al worden artificial intelligence (AI) en machine learning (ML) ingezet om het wagenparkbeheer te verbeteren. Nu bedrijven en wagenparken meer dan ooit naar manieren zoeken om hun productiviteit te verhogen en de veiligheid te verbeteren, zal deze trend zich ongetwijfeld verderzetten.

AI kan wagenparkbeheerders bijvoorbeeld helpen bij het monitoren van processen en deze automatisch laten aanpassen. Deze technologie ondersteunt niet alleen wagenparkbeheerders, maar wordt ook ingezet om zelfrijdende voertuigen te begeleiden. Het ondersteunt het menselijk oordeel om zo de kans op fouten van bestuurders te beperken. Verder kan AI verkeersstromen efficiënter en veiliger maken, terwijl de chauffeur uiteraard zelf nog altijd de controle over zijn voertuig heeft.

Camera’s voor veiligheid

Binnen de transportsector kan video op verschillende manieren worden ingezet, bijvoorbeeld om de bestuurders te beschermen, de efficiëntie van het transport te verhogen– zelfs bij zelfrijdende voertuigen. Op korte termijn zorgt video voor extra input om de veiligheid – van de bestuurder, van omgeving, maar ook het hele wagenpark – te verbeteren.

Door video-oplossingen te combineren met AI en ML kan de context gecreëerd worden die nodig is om inzicht te krijgen in de daadwerkelijke omstandigheden, bijvoorbeeld inzake gevaarlijk rijgedrag. ML maakt geavanceerde analyses mogelijk die de nauwkeurigheid verbeteren van de geautomatiseerde classificatie van de ernst van de gebeurtenis. Managers worden dan alleen nog geïnformeerd als een gebeurtenis nadere inspectie vereist. Op deze manier kunnen problemen rechtstreeks met de bestuurder besproken worden en wordt het risico op toekomstige overtredingen en zelfs ongelukken verlaagd.

Wagenparkbeheerders krijgen zo een beter beeld van wat er met hun wagenpark gebeurt. Overigens zonder dat dit extra manuren vereist voor het doornemen van grote hoeveelheden informatie (of, in dit geval, uren aan beeldmateriaal).

Geautomatiseerde mobiliteit

Het ecosysteem van connected voertuigen blijft zich ontwikkelen. Advanced Driver Assistant Systems (ADAS-systemen) behoren inmiddels tot de standaarduitrusting van veel auto’s en bieden een vooruitblik op het zelfrijdende voertuig – een toekomst die nog decennia ver weg lijkt. Maar nu de volgende generatie 5G-technologie nog dit jaar wordt uitgerold, wordt het netwerk dat zelfrijdende auto’s op de weg brengt realiteit. Bedrijven zullen op de korte termijn strategisch moeten investeren. Zo kunnen ze meeliften op geautomatiseerde technologie die kan helpen bij het verhogen van de efficiëntie, veiligheid en de productiviteit.

Nogal wat overheden– ook de Belgische – onderzoeken momenteel hoe de infrastructuur voor deze toekomstige technologieën het beste kan worden opgezet. Dit doet ze door een framework voor software te maken waarin ontwikkelingen kunnen worden meegenomen bij het plannen en bouwen van toekomstige (slimme) steden. Vooral bij het imec lopen verschillende programma’s rond dit onderwerp.

5G

2020 wordt ongetwijfeld het jaar van experimenten met wagenparkbeheeroplossingen die mogelijk worden gemaakt door 5G. Dit nieuwe netwerk gaat het volume en de snelheid van data door mobiele netwerken drastisch verhogen, waardoor de infrastructuur slimmer wordt en zo bestaande slimme voertuig technologieën naar het volgende niveau tilt. Als grote aanjager van allerlei ontwikkelingen, van videofeeds en sensoren tot realtime data-analyse, zal 5G nieuwe mogelijkheden aanboren voor transport- en verkeersmanagement, geautomatiseerde mobiliteit en verkeersveiligheid.

In combinatie met slimme sensoren en IoT-technologie zal deze hogesnelheidsconnectiviteit tot steeds slimmere steden leiden. Met een intelligent netwerk om data te verzamelen en analyseren, wordt rijden veel efficiënter en veiliger – voor iedereen. Realtime informatie kan gebruikt worden om de drukste wegen te vermijden en vrije parkeerplaatsen te vinden, wat dan weer tot een daling van het brandstofverbruik en uitstoot leidt.

Hoewel de markt elk jaar vernieuwingen doorvoert, lijkt de logistieke sector nu op een kantelpunt te zijn aanbeland. Er worden niet alleen nieuwe technieken geïntroduceerd om slimmer en efficiënter te werken; 5G gaat ons helpen beter met elkaar verbonden te zijn. Slimme sensoren en IoT maken het mogelijk meer te meten, terwijl AI ons bovendien helpt daar de meest waardevolle inzichten uit te halen. Hightech-oplossingen in combinatie met de snelheid van 5G boren een heel nieuw scala van mogelijkheden en voordelen aan –voor de logistieke en transportsector en daarmee ook voor wagenparkbeheerders.

Verizon Connect Benelux

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.