VRD kiest voor groen met aankoop eerste DAF LF Hybride

Op 13 januari zal de eerste Europese DAF LF Hybride aan VRD Logistiek overhandigt worden. Het is meteen de 175ste DAF die VRD bij DAF garage Van den Keybus bestelt.  De overhandiging gebeurt aan Raoul Van Raemdonck, zaakvoerder van VRD Logistiek.

De DAF LF Hybride maakt gebruik van een parallel diesel/elektrisch hybride systeem. Dit betekent concreet dat de truck aangedreven kan worden door de dieselmotor of de elektromotor of een combinatie van beide. De 4,5-liter PACCAR FR dieselmotor voldoet zelf trouwens standaard en zonder roetfilter aan de EEV-emissie-eisen. Hij heeft een maximaal vermogen van 160 pk en is gekoppeld aan een geautomatiseerde Eaton zesversnellingsbak.

Dankzij zijn batterijpakket, bestaande uit 96 3,4 Volt-cellen, kan de DAF LF Hybride twee kilometer elektrisch rijden zonder aandrijving van de dieselmotor. De DAF LF Hybride is al naargelang het gebruik 10 tot 20% zuiniger als een vergelijkbare truck met traditionele verbrandingsmotor. En draagt op die manier ook actief bij aan de vermindering van de CO2-uitstoot.

De komst van de DAF LF Hybride is voor Raoul Van Raemdonck de volgende stap in wat hij zelf zijn ‘vergroening’ noemt. “Nadat wij 60.000 m² zonnepanelen op het dak van ons magazijn hadden geplaatst om zelf onze eigen groene energie op te wekken en mijn personenwagen ook al een tijdje ‘groen’ is, was er weinig nodig om me te laten overhalen omvoor de DAF LF Hybride te kiezen”, verduidelijkt de zaakvoerder van VRD. VRD Logistiek zal het voertuig in een eerste fase inzetten in lokaal distributievervoer in het Waasland.

De duurzame aanpak van VRD Logistiek wordt verder ook onderstreept door de installatie van de nieuwe TX-MAX boordcomputer van Transics, met een door Key Driving Competence ontwikkelde ecotraining module, in 34 trucks, waaronder de nieuwe LF Hybrid. VRD werkt trouwens al sinds 1997 samen met Transics.

“Voor ons is het belangrijk om op ieder moment te weten waar onze voertuigen zich bevinden. Omdat alle informatie van de boordcomputers in de trucks wordt doorgestuurd naar de Transics TX-CONNECT backofficesoftware beschikken onze dispatchers en het management ook steeds over dezelfde informatie. Dat de ecotraining module er voortaan voor zorgt dat onze chauffeurs onmiddellijk inzicht krijgen in hun rijgedrag en dus zuiniger en veiliger gaan rijden, maakt het groene plaatje compleet”, gaat Raoul Van Raemdonck verder. Het is dan ook geen toeval dat VRD het eerste Europese bedrijf is dat met een LF Hybride uitpakt.

Bron: DAF

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.