In een moderne truck zitten honderden meters verschillende kabels. Die zijn gemaakt van koper en plastic en worden bijvoorbeeld gebruikt om stroom en data naar verschillende sensoren te sturen die voor de goede werking zorgen van de onderdelen van de truck, waaronder de versnellingsbak, lichten, schakelaars en airco. Momenteel werkt de Volvo Groep mee aan een Europees onderzoeksproject om sommige kabels in trucks te vervangen door draadloze sensoren.
“Wij zijn overtuigd van het grote potentieel van draadloze sensoren. Belangrijk hierbij is dat we dan misschien geen grote hoeveelheden koper en plastic meer moeten gebruiken, wat goed is voor het milieu”, aldus Dhasarathy Parthasarathy, ontwikkelingsingenieur bij de Volvo Groep.
Naargelang van de grootte van de truck wordt aanvankelijk gemikt op 40 à 70 meter minder kabels. Aangezien we jaarlijks 100.000 trucks maken, komt dit neer op ongeveer 5.000 kilometer kabels. Wat gewicht betreft, komt dat neer op 18 ton koper en 33 ton plastic. Draadloze sensoren zorgen er niet alleen voor dat veel minder koper en plastic nodig zijn, maar kunnen ook heel wat voordelen inhouden voor de productieafdeling en de onderhoudswerkplaatsen, vooral omdat ze tijdbesparend zijn.
“Zo kunnen uren of zelfs dagen worden bespaard. Kabels zijn lastig en tijdrovend om op de juiste plaats te monteren in de fabriek. Draadloze sensoren zijn veel gemakkelijker te installeren. Kabels zijn ook gevoelig voor stof en roest en onderhevig aan storingen. Door kabels te vervangen door draadloze sensoren kunnen we eventuele bekabelingsproblemen voorkomen. Wanneer een truck naar de werkplaats komt voor een herstelling, kost het veel tijd om storingen op te sporen in lange en moeilijk te bereiken kabels. In de toekomst zouden onze klanten hun truck sneller moeten terugkrijgen van de werkplaats”, aldus Jonas Hagerskans, ontwikkelingsingenieur bij de Volvo Groep.
Het nieuwe systeem kan ook voordelen bieden bij de ontwikkeling en assemblage van trucks in fabrieken. Ontwerpingenieurs en assemblagemedewerkers hoeven er dan geen rekening meer mee te houden waar alle kabels lopen. In de plaats daarvan kunnen ze de draadloze sensoren op nieuwe plaatsen monteren die anders niet mogelijk waren.
Dit project maakt deel uit van DEWI (Dependable Embedded Wireless Infrastructure), een EU-centrum voor competentie en onderzoek. DEWI telt 58 partners uit heel Europa, waaronder de Volvo Groep. Het project loopt af in 2017, maar de Volvo Groep zal hieraan blijven werken.
“We geloven echt in deze technologie en zullen deze verder ontwikkelen. Bij dit project hielden we ons vooral bezig met de vervanging van een klein deel van de grote hoeveelheid kabels in een truck. In de toekomst hopen we er nog meer te kunnen vervangen”, aldus Dhasarathy Parthasarathy.