Het UZA beschikt over twee ambulances, die altijd paraat staan: één van een privéfirma en één van het ziekenhuis zelf. Die laatste was aan vervanging toe. “Een ambulance neemt steeds meer apparatuur – en dus gewicht – mee. Zo’n omgebouwde bestelwagen weegt vandaag leeg gemakkelijk 4,2 ton, terwijl het voertuig een maximaal toegelaten gewicht van 4,5 ton heeft. Wij zaten bijna constant aan de wettelijke limiet. Ook vraagt zo’n overladen voertuig meer onderhoud en is er meer slijtage. Daarom hebben we beslist om een maatje groter te gaan”, zegt Gunter Thijs, unitverantwoordelijke spoedgevallen van het UZA.
Er werd, binnen een raamakkoord met de Vlaamse overheid, gekozen voor een Volvo FL met plateau, waarop bij Visser in Nederland een superuitgeruste opbouw werd gemonteerd. Het voertuig is niet als truck ingeschreven, maar als ziekenwagen. Het is de eerste ambulance die in België als 12 tonner is ingeschreven. De tarra bedraagt ongeveer 8 ton. Het voertuig zal ingezet worden voor zowel interhospitaal transporten als voor interventies in de dringende hulpverlening, het ‘112-systeem’.
Speciale opleiding
De FL heeft een motor met een vermogen van 280 pk en een Allison automatische versnellingsbak. “Die accelereert zeer geleidelijk en zacht, voor een maximaal comfort van de vervoerde patiënt. Dat is zeker voor interhospitaal transporten van groot belang. Daarom is het voertuig ook luchtgeveerd. Maar in geval van nood, als het als prioritair rijdt, kan het voertuig ook snel rijden. Technisch gezien kan het een snelheid tot 130 km/u halen. Onze bestuurders werken allemaal bij de brandweer en hebben een specifieke ‘Priodrive’ opleiding gekregen om met deze ambulance te kunnen rijden”, voegt Gunter Thijs toe.
Mobile Intensive Care Unit
De opbouw is een zogenaamde Mobile Intensive Care Unit (MICU), voor het vervoer van patiënten met behoefte aan intensieve zorgen van het ene ziekenhuis naar het andere. Deze unit is multifunctioneel en moduleerbaar. Er kunnen tot vier zitplaatsen in gemonteerd worden plus een brancard. “In sommige gevallen kan een intensive care bed gefixeerd worden, om te vermijden dat de patiënt van zijn bed naar de brancard moet overgeheveld worden”, klinkt het verder. Voor die medische transporten is het voertuig bestaft met een arts, een verpleegkundige en een ambulancier. In het geval van een 112-interventie, zijn dat een verpleegkundige en een ambulancier (die tevens de chauffeur is).
Superuitgerust
De MICU-eenheid is superuitgerust: naast de traditionele uitrustingen beschikt ze over een eigen wifi-systeem, een groot scherm om de vitale parameters te monitoren, 220 volt stopcontacten, kasten met een gecontroleerde temperatuur voor de medicatie, enzovoort. Daarnaast is er ook een koel/verwarmingsunit om – ook bij stilstand – een constante temperatuur in de MICU aan te houden.
“Ook de cabine is ruim uitgerust met de meest moderne voorzieningen: een dash cam, een ‘fleetlogger’ (die permanent noteert waar, wanneer en hoe gereden wordt), dodehoekcamera’s, een achteruitrijcamera, een scherm verbonden aan een camera in de sanitaire cel, en noem maar op”, voegt Pieter Thienpont toe. Als sales manager van Volvo Truck Center staat hij onder andere aan het hoofd van VTC Duffel, die de uitzonderlijke ambulance aan het UZA leverde.
Nieuwe striping
Uiterlijk valt deze zware maar compacte ambulance op door de aparte striping. “De regels zijn onlangs veranderd en nu moeten alle nieuwe ziekenwagens de zogenaamde ‘Battenburg-striping hebben. Alle logo’s en opschriften beantwoorden daarom aan specifieke wettelijke bepalingen”, zegt Gunter Thijs tot slot.