Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts beantwoordt de filercords met recordinvesteringen. In 2018 investeert Vlaanderen maar liefst 1,4 miljard euro in vlotter en veiliger verkeer. Ten opzichte van 2014 is dat een stijging met 64%. Voor de eerste keer zijn alle investeringen van de verschillende entiteiten van het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken samengevoegd in één globaal investeringsplan. Zo kunnen investeringen beter gecoördineerd worden en blijft de hinder beperkt. Weyts: “Er gaan volgend jaar veel schuppen in de grond”.
Het filerecord wordt elk jaar een beetje scherper gesteld in Vlaanderen. Die files verlammen mens, milieu en economie. Er bestaan geen wonderoplossingen om de files weg te toveren. Investeren is de enige manier om opnieuw perspectief te creëren. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts maakt het investeringsbeleid nu heel concreet: in de periode 2018-2020 worden er 1349 projecten gepland om het verkeer in Vlaanderen vlotter en veiliger te maken. In 2018 alleen al wordt er een recordbedrag van 1,4 miljard euro voorzien. Ten opzichte van 2014, toen er 907 miljoen euro voorzien werd, is dat een stijging met wel 64%.
De vele investeringen staan opgelijst in het Globaal Investeringsplan (GIP). Het is de eerste keer dat alle investeringen van de verschillende entiteiten van het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken samengevoegd worden in één geïntegreerd plan. Vroeger werkten het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), de waterwegbeheerders, De Lijn, het Departement MOW en entiteiten zoals de BAM (Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel) naast elkaar en stelden ze elk een eigen investeringsplan op. Het gebeurde dan weleens dat de wegbeheerder de weg openbrak en dat de waterwegbeheerder een jaar na de voltooiing van die wegenwerken begon aan een brug. Weyts: “Dankzij dit globale investeringsplan kunnen we de investeringen beter opvolgen en coördineren, om de hinder maximaal te beperken”.
Enkele blikvangers in het GIP zijn de 59 miljoen euro voor de Nieuwe Sluis in Terneuzen, de 38 miljoen euro voor het verhogen van enkele bruggen over het Albertkanaal, de 28 miljoen euro voor de nieuwe spitsstrook in Wilsele, de 20 miljoen euro voor de nieuwe stationsomgeving in Gent en de 50 miljoen euro voor de langverwachte start van de werken op Linkeroever in Antwerpen, in het kader van de Oosterweelverbinding.
Het Globaal Investeringsplan maakt duidelijk dat er geïnvesteerd wordt in alle vormen van vervoer. Er gaat een recordbedrag van 520 miljoen euro naar de wegbeheerder AWV, maar ook de investeringsbudgetten van het openbaar vervoer en de waterweg zijn fors opgetrokken. Er wordt ook stevig ingezet op de grootste knelpunten van het Vlaamse verkeer: de ringwegen rond Antwerpen en Brussel (samen goed voor 52% van alle files in de avondspits). Zo zijn er in 2018 grote bedragen voorzien voor zowel de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM, 189 miljoen euro) en De Werkvennootschap (DWV, 129 miljoen euro), het vehikel dat de toekomstige herinrichting van de Ring rond Brussel volop aan het voorbereiden is.