De Vlaamse Waterweg heeft de nv Via T Albert aangesteld om 8 bruggen over het Albertkanaal te herbouwen zodat er schepen met 4 lagen containers onder kunnen varen. De bouwkost van dit project bedraagt € 107 miljoen. “We bouwen onze belangrijkste watersnelweg verder uit”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts. “Elke vracht die over het Albertkanaal kan gaan, moet niet meer over de wegen van Antwerpen en Limburg”.
Het Albertkanaal is nu al de belangrijkste watersnelweg van Vlaanderen. De capaciteit van deze economische slagader kan nog eens uitgebreid worden met +25% door ervoor te zorgen dat alle bruggen over het kanaal een doorvaarhoogte hebben van minimaal 9,10 meter. Op die manier kunnen schepen met wel 4 lagen containers het Albertkanaal afvaren. Bij 48 van de 62 bruggen is de verhoging al uitgevoerd (33) of in uitvoering (15).
Vlaanderen gunt nu de opdracht om nog eens 8 bruggen over het Albertkanaal te herbouwen. Concreet gat het om de bruggen Beringen, Paal-Tervant, Meerhout-Vorst, Lummen, Oelegem II (Ranst), Herentals-Herenthoutseweg, Kuringen en de Hoogmolenbrug (Schoten). De Vlaamse Waterweg nv en de nv Via T Albert hebben een Publiek-Private-Samenwerkingsovereenkomst gesloten voor het ontwerp, de bouw, de financiering en het 30 jarige onderhoud. nv Via T Albert is een speciaal voor dit project opgerichte vennootschap, die bestaat uit Franki Construct, Hye, Willemen Infra en Aelterman. Alleen al de bouwkost voor de 8 bruggen bedraagt € 107 miljoen. Het gaat 8 keer om een stalen boogbrug van hetzelfde type. Zo worden de ontwerpkosten beperkt en kunnen de werken snel uitgevoerd worden. Eind 2022 moeten alle 8 bruggen volledig herbouwd zijn.
“Dit is een belangrijke stap in de uitbouw van het Albertkanaal”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. “We verhogen niet alleen de bruggen, maar ook het rendement van de transporteurs. Straks kunnen zij 4 lagen containers stapelen op hetzelfde binnenschip. Het wordt zo nog verleidelijker om te kiezen voor de watersnelweg”.
“Onze waterwegen moeten veilig en innovatief zijn en beantwoorden aan de vraag en vereisten van de klanten. De verhoging van de bruggen past perfect in dit plaatje,” vertelt Frieda Brepoels, voorzitter van De Vlaamse Waterweg nv.
“We zijn in augustus 2017 gestart met een eerste cluster van 7 bruggen. Binnenkort openen we de eerste van die nieuwe bruggen. We steken nu met deze tweede cluster alvast een tandje bij”, vult ir. Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg nv aan.
Minder hinder
De hinder voor de gebruikers van de bestaande bruggen wordt zoveel mogelijk beperkt. Zo zullen twee naastliggende bruggen nooit gelijktijdig onderbroken zijn. In sommige gevallen kan de nieuwe brug gebouwd worden naast de bestaande, zodat er hooguit een beperkte verkeersonderbreking nodig is. Voor aanvang van de werken wordt er voor elke brug een infomarkt georganiseerd, om de buurtbewoners en andere betrokkenen optimaal te informeren.