De Vlaamse Overheid en de Vlaamse Havenbesturen ondersteunen vanaf 2018 in totaal 16 projecten die vrachtvervoer van de weg halen en verschuiven naar de waterweg of het spoor. Dankzij deze projecten zullen er jaarlijks 350.000 vrachtwagens minder rondrijden op onze wegen. “Dit zijn ondernemers die zich niet meer blindstaren op de file aan de voordeur, maar oog hebben voor de mogelijkheden die open liggen aan de achterdeur”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. “Slim gebruik van de mogelijkheden van de waterweg en het spoor doet de files krimpen en verhoogt de logistieke slagkracht van onze Vlaamse Havens”.
De files in Vlaanderen verlammen mens, milieu en economie. De stilstand weegt ook op onze Vlaamse Havens, die goederen vlot moeten kunnen versluizen naar het hinterland. De Vlaamse Overheid en de Vlaamse Havenbesturen slaan nu de handen in elkaar om innovatieve projecten te ondersteunen die de hinterlandconnectiviteit verbeteren. Voor elke euro die de havenbesturen investeren in deze projecten, investeert ook Vlaanderen een euro. Er zijn 41 projectvoorstellen ingediend: 16 projecten ontvangen steun. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts maakt hier 2 miljoen euro voor vrij.
“We hebben gekozen voor projecten die op korte termijn veel volume van de weg kunnen halen”, zegt Weyts. “Deze initiatieven moeten samen wel 350.000 vrachtwagens van onze wegen halen”.
Alle ondersteunde projecten maken slim gebruik van de sterke alternatieven voor het wegtransport. Een aantal projecten realiseren een nieuwe binnenvaart- en of spoorverbinding. Zo wordt er een open spoorverbinding tussen Zeebrugge en Dourges opgezet. Andere projecten zetten lading van de weg over naar binnenvaart of spoor. Het gaat daarbij onder meer om containers, cacao en afval. Een ander project wil vrachtwagens dan weer ‘s nachts laten rijden in plaats van overdag.
Er werden ook twee havenoverschrijdende projecten weerhouden. Zo zullen de haven van Antwerpen en Gent een nieuwe binnenvaartverbinding krijgen die bestaande containerstromen tussen deze havens zal bundelen. Verder zullen containers en auto’s die nu via de weg worden vervoerd tussen de havens van Gent en Zeebrugge, worden overgezet naar de binnenvaart. “ik stimuleer de samenwerking tussen Vlaamse Havens met veel plezier,” zegt Weyts. ”Lange tijd werd er alleen lippendienst bewezen aan die samenwerking. Nu wordt het steeds concreter”.
Bedrijf | Project |
Mermans-Van Houdt | ‘Nachthub’: aan- en afvoer van containers naar diepzeeterminals in de Haven van Anwerpen gebeurt ‘s nachts |
Protmade NV | Nieuwe app ViSiGiP, beperking congestie dankzij inspecties containers |
Medlog NV | Containertransport per spoor Antwerpen-Charleroi |
Vanheede | Afvalgoederenstromen naar de Haven van Antwerpen via binnenvaart |
Liège Container Terminal | Uittesten corridorwerking in de binnenvaart (2 terminals op het Albertkanaal) |
Blue Line Logistics | Transport cacao per lichter Antwerpen-hinterland |
ADPO NV | Binnenvaartverbinding Antwerpen-Kallo |
Trafuco NV | Reductie tankwagens op de Antwerpse ring door verschuiving verkeer en efficiëntieverbetering |
ODTH NV – HutchisonPorts Belgium TCT | Nieuwe open access binnenvaartverbinding tussen Willebroek en de Haven van Gent |
Changjiu Logistics GmbH | Nieuwe treinverbinding Gent-Sestokai |
Shuttelwise BV | Optimaliseren spoorverbinding Gent-Mortara |
Novatrans | Open spoorverbinding Zeebrugge-Dourges |
PortConnect NV | Kostenefficiënte binnenvaartverbinding Haven van Zeebrugge – inlandterminal in Wielsbeke |
CSP Zeebrugge Terminal | Containervervoer per spoor tussen Zeebrugge en transportcentrum LAR |
DFDS Seaways NV | Verschuiving naar binnenvaart voor traject Gent-Antwerpen en Gent-Zeebrugge |
Ghent Container Terminal | Verhoogde frequentie binnenvaartverbinding Antwerpen-Gent |