Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts heeft de aftrap gegeven voor ‘Werken aan de weg’: de nieuwe campagne ten gevolge van de extra investeringen in onze weginfrastructuur. “Iedereen spreekt over besparingen, maar in weginfrastructuur gaan we net extra investeren. We gaan werken aan de weg, letterlijk en figuurlijk.” stelt minister Weyts. Opvallend is dat na de snelwegen nu ook de Vlaamse gewestwegen veel aandacht krijgen. Er komen honderden werven op gewestwegen, waarvan 25 grote werven verspreid over Vlaanderen. “Op de gewestwegen is nog veel werk aan de winkel, daar leggen we nu de focus op”, zegt Weyts.
Waar je gaat langs Vlaamse wegen, kom je binnenkort het logo ‘Werken aan de weg!’ tegen. Het nieuwe herkenbare beeld van een schop in de grond zet de Vlaamse investeringen in onze weginfrastructuur extra in de verf. De slechte staat van wegen zorgt voor veel frustratie én onveiligheid. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts verhoogt het investeringsbudget voor wegenwerken volgend jaar structureel met 1/3de, van 350 miljoen naar 450 miljoen euro per jaar. Ook voor 2016 staan er veel grote werven gepland. Daarnaast is er ook nog 50 miljoen euro extra uitgetrokken voor de aanpak van 50 ‘zwarte’, verkeersonveilige punten.
Werken op gewestwegen en snelwegen.
Het investeringsbeleid richt zich nu ook op de gewestwegen. “Er is al een forse inhaalbeweging gerealiseerd op de snelwegen”, zegt Weyts. “Nu hebben we ruimte om ook de gewestwegen aan te pakken”. De investeringen op de gewestwegen gaan verder dan alleen structureel onderhoud. De werven zijn erop gericht om de verkeersveiligheid structureel te verbeteren, bijvoorbeeld door de aanleg van fietspaden. “Ik voer de strijd tegen de schande van 400 Vlaamse verkeersdoden in 1 jaar op alle fronten, ook met wegenwerken”, zegt Weyts.
Er zijn honderden werven op gewestwegen in heel Vlaanderen gepland, waarvan 25 echt grote werven (5 in elke provincie). Zo worden o.a. de N8 in Roosdaal, het kruispunt van de N72 Beringersteenweg x Beverzakbroekweg – N74 Kempische Steenweg in Zonhoven, de N41 met een ventwegen en fietstunnel in Temse, de doortocht en schoolomgeving op de R35 in Waregem en de N12 in Schilde, heraangelegd en verkeersveiliger gemaakt. Een overzicht van alle werven is terug te vinden op www.wegenenverkeer.be
Toch worden de snelwegen niet verwaarloosd, want ook daar kan Weyts 28 grote werven aankondigen. Zo worden er op de E313 en op de A12 geluidsschermen geplaatst en op de E40 in Aalter komt een nieuw op- en afrittencomplex. De A12 krijgt een weefstrook in beide richtingen tussen Ekeren en R1. Op de R1 krijgen de voegen en het wegdek ter hoogte van de Kennedytunnel een herstelling. Het knooppunt ter hoogte van Machelen op de R0 wordt heringericht en een ecoduct wordt aangelegd in Hoeilaart.
Op de A12, E34, E17, E313, E19, E40, A19, E403 en E314 worden bruggen hersteld, vervangen of gebouwd en/of structureel onderhoud uitgevoerd. Weyts: “Ik zal niet toelaten dat er op de snelwegen een nieuwe achterstand ontstaat, zoals in het verleden is gebeurd. Daarom worden er op verschillende belangrijke assen in ons land onderhoudswerken uitgevoerd.”
Minder hinder en verkeersveiligheid.
Wie wegenwerken zegt, denkt vaak ook aan hinder voor het verkeer. “Waar een schop in de grond gaat, ontstaat een hoop aarde en een hoop hinder”, erkent Weyts. De mogelijke hinder wordt zo goed mogelijk ingeschat en zo minimaal mogelijk gehouden. Zo zal er permanent overleg tussen binnenlandse partners zoals automobilistenverenigingen en andere gewesten én buitenlandse partners plaatsvinden. Daarnaast wordt er maximaal ingezet op nachtwerk, volcontinue werk en werven in de vakantieperiodes en worden de Vlaamse werken in de grensregio’s afgestemd met werken in Nederland.
Een grootscheepse communicatiecampagne gaat alle weggebruikers nu goed informeren over de te verwachten hinder. Er komt een grote aankondingingscampagne op radio, affiches, online advertenties, sociale media én tankpistolen in maart. Die wordt bij elk nieuwe golf van grote werven herhaald.
Voor de veiligheid op de werken zelf worden middelen uitgetrokken voor een mobiele flitspaal op 20 locaties.
Meer informatie op www.wegenenverkeer.be/grotewerven