Vlaanderen en Noordrijn-Westfalen willen een heropening van de IJzeren Rijn, dat is een snelle spoorlijn tussen Antwerpen naar het Duitse Ruhrgebied. Er wordt al jaren aan een akkoord gewerkt, maar dat loopt niet zonder slag of stoot. Zorgt de huidige energiecrisis voor een doorbraak?
De IJzeren Rijn, of 3RX zoals ze tegenwoordig heet, is voor Nederland altijd een hekel punt geweest. De lijn loopt door Nederland, via een Nationaal Park en de Nederlanders staan niet te springen om daar weer treinen door te laten rijden. Een nieuw tracé zou dan weer te duur uitvallen. Ook de haven van Rotterdam ziet de heropening niet graag komen, want die zou de positie van de Antwerpse haven sterker maken.
Nederland zou intussen toch voorzichtig potentieel zien in de spoorverbinding. Russisch gas wordt steeds moeilijker en LNG (vloeibaar gemaakt aardgas) wordt heel belangrijk voor Duitsland. De vraag naar LNG zou echter zo groot zijn dat het zowel toevoer zal nodig hebben via de IJzeren Rijn (en dus de haven van Antwerpen) als via de haven van Rotterdam.
Later dit jaar zullen Vlaams minister-president Jan Jambon en de Nederlandse premier Mark Rutte rond de tafel zitten rond de IJzeren Rijn.