FEBETRA verwelkomt de bevestiging dat het patronaal attest van non-activiteit, dat chauffeurs in het voertuig moeten bijhebben om hun afwezigheden te staven, wordt afgeschaft. Het wegvervoer is immers de enige sector waar men zijn afwezigheden moet verantwoorden. In geen enkele andere sector is dit het geval. Het opstellen van dergelijke verklaringen zijn trouwens een zware administratieve last voor het transportbedrijf.
Het Europees parlement vraagt ook een degelijke opleiding voor controleurs. FEBETRA juicht dit toe, omdat er nu boetes worden uitgeschreven die onterecht zijn door gebrek aan kennis van de regels.
Alle voertuigen van meer dan 2,8 ton, dus niet alleen de nieuwe voertuigen, moeten uitgerust worden met een nieuwe digitale tachograaf. Dat betekent dus extra kosten voor de transportbedrijven, ook voor diegenen die de regels correct naleven. Hier kiest het parlement voor een makkelijke oplossing waarmee ze niet enkel fraudeurs aanpakt, maar ook diegenen die wel van goede wil zijn.
FEBETRA pleit er ook voor dat chauffeurs bij controles langs de weg worden gecontroleerd over een periode van 7 dagen en niet de 28 dagen zoals dat vandaag gebeurt. De 28 dagen controle leidt soms tot zeer hoge boetes, terwijl de overtredingen vaak klein zijn. Boetes zijn goed om fraudeurs aan te pakken, maar van harmonisatie van boetes tussen de verschillende lidstaten is nog steeds weinig te merken.
Bron: FEBETRA