VIL wil verouderd postadressysteem voor pakjesbelevering afschaffen

VIL wil verouderd postadressysteem voor pakjesbelevering afschaffen

Het huidige postadressysteem is niet aangepast aan de huidige logistieke vereisten voor het leveren van goederen. VIL wil hier, met het nieuwe project Delivery Booster, verandering in brengen door het ontwikkelen van een applicatie die bedrijven toelaat meer gedetailleerde locatiecodes vast te leggen met een daaraan gekoppeld bezorgpaspoort met leverspecificaties en wensen.

Het verouderde systeem van postadressen leidt voor de chauffeurs tot tijdsverlies, meer afleverrondes en een verlies aan flexibiliteit. Denk maar aan leveringen op grote productiesites, in winkels in shoppingcentra, bureaus in een gebouw met meerdere firma’s, universiteiten met on-desk leveringen, enzovoort. Pakketjes raken vaak met moeite op hun juiste bestemming. Daarnaast bestaat er nog geen algemeen gebruikt bezorgpaspoort dat de dynamische leverspecificaties en leverwensen van de bestemmeling koppelt aan die nieuwe unieke locatiecode, zoals levertijden, openingsuren, vakantieperiode, back-up afleveradresen levervoorkeuren (gekoeld, direct, via stadsrandmagazijn, beveiligd…).

Kant en klare applicatie voor leveringen

VIL wil in dit project een uniforme methodologie ontwikkelen voor deze locatiecode, en samen met een bezorgpaspoort combineren in een kant en klare gebruiksvriendelijke applicatie. Het gebruik van de applicatie biedt mogelijk heel wat voordelen voor B2B en B2C leveringen: efficiëntere planning en uitvoering door logistieke dienstverleners, minder niet-thuis leveringen, betere en up-to-date interactie tussen dienstverleners en hun klanten en daardoor ook een verhoogde service.

Groter comfort voor de klant

Tien bedrijven zetten mee hun schouders onder dit project, waaronder GLS Distribution Belgium. “Steeds meer e-shoppers hebben specifieke voorkeuren voor het leveren van hun pakjes. De sector zou hen een groter comfort kunnen bieden door te vermijden dat zij telkens dezelfde voorkeuren moeten doorgeven per dienstverlener of zending. Wij werken graag mee aan dit project om onze sector in een beter daglicht te stellen, door efficiënter te kunnen werken en zo ook de CO2-uitstootte verminderen”, aldus Luc De Schrijver, Managing Director bij GLS Belgium Distribution.

Projectdeelnemers

DHL Parcel Belgium, GIS Belgium, GLS BelgiumDistribution, PostNL Pakketen België, Renewi, Universiteit Gent, UZ Gent, Vanheede Environmental Group, Zetes en Ziekenhuis Oost-Limburg. Dit project wordt gesteund door VLAIO, het Agentschap Innoveren en Ondernemen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.