VIL start project Fietslogistiek XXL

Fietslogistiek XXL - VIL Project

Fietslogistiek naar een nieuw niveau tillen, dat is de ambitie van dit VIL-project. Daarvoor wordt gekeken naar de nieuwe, grotere types fietsen en aanhangers, die o.a. ook geschikt zijn voor palletvervoer. Daarnaast kunnen aangepaste (netwerk)structuren verwerking van grotere volumes faciliteren. Voor welke stromen kunnen deze nieuwe types cargofietsen ingezet worden? En hoe kunnen ze geïntegreerd worden in bestaande logistieke flows?

Fietslogistiek is een vast onderdeel geworden van bepaalde logistieke flows. Zeker in een stedelijke omgeving, waar ze de vergroening van stadslogistiek mogelijk maken. ‘Klassieke’ logistieke dienstverleners en verladers erkennen ook deze opportuniteiten en werken steeds meer samen met fietslogistieke bedrijven. Ook het gebruik van stadshubs is een belangrijke factor om fietslogistiek naar een hoger niveau te tillen. Het project is net gestart en zal lopen tot september 2026.

Opportuniteiten

Dit project laat de deelnemers toe om samen met VIL en zijn onderzoekspartners (BCLF, UAntwerpen en AP Hogeschool):

  • Te ontdekken welke de nieuwste technologische innovaties op vlak van Fietslogistiek XXL zijn
  • Waarvoor deze wel of niet praktisch bruikbaar én economisch haalbaar zijn
  • Hoe Fietslogistiek XXL kan aangepakt worden binnen een bestaand bedrijfsmodel
  • Hoe deze zaken samen fietslogistiek naar een nieuw niveau kan tillen, met verwerking van grotere volumes

Concrete activiteiten

  • Inventariseren en categoriseren van beschikbare XXL oplossingen, incl. best practices
  • Stakeholderbevraging met als doel behoeften/vereisten/mogelijkheden in kaart te brengen
  • Uittekenen van een operationeel model met:
    • Inzetbaarheidsmatrix naar type goederen en goederenstroom: welke fietsen voor welke toepassingen?
    • Oplijsting van randvoorwaarden en kwalitatieve aspecten (bv. juridische aspecten, congestiegevoeligheid, …)
    • Visualisatie van de workflow (bv. stadsrandhub, microhubs, mobiele hubs, …)
  • Uitwerking van een TCO-tool die ook de vergelijking maakt met de kost van levering via een elektrische bestelwagen
  • Pilootprojecten: validatie van het operationeel model in de praktijk

Projectdeelnemers

18 bedrijven: Bpost, CargoVelo, Clatervis, Colruyt Group, De Wassende maan, DHL E-commerce, DHL Express, Food Sprint, IVAGO, KU Leuven, Pidpa, PostNL, Stad Mechelen, Universiteit Gent, Urban Mobility Group Benelux, Urbike, Uze en ViaVelo.

Posted in

Christophe Slegers

Christophe Slegers is de oprichter van en Managing Partner bij Logistiek.be, het nieuwsportaal over logistiek, transport en supply chain in België. Sinds 2001 is hij actief in de domeinen Human Resources, Online Sales, Media en uiteraard Logistiek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.