De communicatie tussen bedrijven en overheidsdiensten in de lucht- en zeehavens verloopt vaak ongestructureerd en weinig efficiënt. Om daar verandering in te brengen start VIL het project ‘Digital Gateway 2 Government’, in samenwerking met 14 bedrijven. In het project zullen digitale oplossingen ontworpen worden die bijdragen tot een vlottere communicatie tussen enerzijds bedrijven die in de gateways betrokken zijn bij de import- en exportprocessen en anderzijds de overheidsdiensten.
In de gateways is de communicatie tussen bedrijven en overheidsdiensten zoals de douane, het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) en het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle (FANC) van groot belang voor een vlotte afhandeling van goederen.
De huidige processen werken vaak vertragend op de afhandeling van de goederenstromen en de foutenlast is relatief hoog. Dit heeft een negatieve invloed op de concurrentiepositie van de gateways. Een vlotte en kostenefficiënte doorstroming van goederen is immers cruciaal voor de dienstverlening van de gateways aan hun internationaal cliënteel.
Gebrek aan IT-sytemen
In vele gevallen zijn er op dit moment geen IT-systemen beschikbaar. Waar die er wel zijn, is er nood aan een goed werkende (digitale) noodprocedure die voorkomt dat, in geval van technische problemen of onderhoud aan de IT-systemen, het hele proces van aangifte en aanzuivering zware vertraging oploopt.
Stakeholders werken samen oplossing uit
VIL brengt voor dit project veertien bedrijven samen om een gezamenlijke oplossing uit te werken. Ook de AAD&A (Algemene Administratie Douane & Accijnzen) van de FOD Financiën en het FAVV zullen een actieve rol opnemen in de stuurgroep van het project.
Deelnemende bedrijven
Port of Antwerp en het digitale dataplatform NxtPort zetten mee hun schouders onder dit project. “Voor NxtPort en Port of Antwerp is het ‘Digital Gateway 2 Government’ project een belangrijke opportuniteit om met alle nationale stakeholders samen te werken aan een veilige, vlotte en digitale afhandeling aan de ‘gates’. We willen technologie inzetten om hiervoor een unieke samenwerking te realiseren”, aldus Nico De Cauwer (Port of Antwerp) en Laurent Moyersoen (NxtPort).
Deelnemers: Aviapartner, Brussels Airlines, Brussels Airport Company, Crossroad Communications, Intris, Liège Airport, Luchthaven Oostende, Port of Zeebrugge, Neutraal Douaneagentschap Nelen, North Sea Port, NxtPort, Port of Antwerp, Swissport Cargo Services Belgium en WFS.
Dit project wordt gesteund door VLAIO, het Agentschap Innoveren en Ondernemen van de Vlaamse overheid.