In de komende jaren wordt verwacht dat het transport met het wegtransport met zo’n 40% zal toenemen tegen 2030. Als die extra 40 procent op de weg belandt, wordt de situatie op de Vlaamse wegen onhoudbaar. Daarom werken VIL, imec en VUB Mobi samen aan het project PILL (Physical Internet Living Lab), waarbij de mogelijkheden van het Fysieke Internet (PI) voor de transportsector worden onderzocht. Het project zal een prototype uitbouwen van het IT-systeem waarmee een haven in de toekomst deel kan uitmaken van het PI.
De logistieke sector kennen een stevige groei. Een shift naar groene brandstoffen en andere duurzame alternatieven is een stap in de goede richting, maar volstaat niet als enige maatregel. Een nieuwe aanpak om vervoersmiddelen op de weg, het spoor en de waterwegen beter te coördineren, kan soelaas brengen.
Volledige capaciteit benutten
In de huidige manier van werken, gebruikt elk bedrijf een eigen systeem om goederen te transporteren, waardoor de capaciteit niet ten volle wordt benut. ‘Physical Internet’ of Fysiek Internet biedt nieuwe mogelijkheden om logistieke processen anders te organiseren. “Het Fysieke Internet is een next-gen concept in de logistiek dat gebaseerd is op het digitale internet. Op dezelfde manier als een e-mail de volledige netwerkcapaciteit gebruikt om van zender naar ontvanger te gaan, zouden goederen de volledige capaciteit van de infrastructuur moeten gebruiken,” aldus Tomas Ambra, Onderzoeksleider Logistiek bij imec EDiT.
Nieuwe opportuniteiten
Het Fysieke Internet wil de onderbenutting van de capaciteit en andere inefficiënties verbeteren door transportnetwerken met elkaar te verbinden. Zo kunnen goederen optimaal van oorsprong naar bestemming worden vervoerd. De bedoeling is te komen tot een geïntegreerde oplossing waarbij je verschillende transportmodaliteiten flexibel inzet in een netwerk en dat op basis van real-time informatie. Dit maakt synchromodaal transport mogelijk. Synchromodaal transport is een vorm van multimodaal transport waarbij het niet uitmaakt welke vervoermiddelen worden gebruikt, zolang de lading maar op het afgesproken tijdstip aankomt op de plek van bestemming. Logistieke ketens worden daardoor efficiënter en meer duurzaam.
“Het PI opent de deur naar talloze nieuwe logistieke businessmodellen waarin een overkoepelend IT-systeem aan logistieke dienstverleners mogelijkheden toont op het vlak van samenwerking, en het efficiënter inzetten van beschikbaar personeel, assets en transportcapaciteit. Daardoor zal het een belangrijke bijdrage leveren aan het verlagen van de logistieke kosten, het verduurzamen van de logistieke sector en het verhogen van de servicegraad”,aldus Liesbeth Geysels, Algemeen Directeur van VIL.