Steeds grotere volumes, zelfs palletten, kunnen met cargofietsen getransporteerd worden. Dit effent de weg naar efficiëntere stadslogistiek, zeker in een tijd waarin steden steeds strengere maatregelen nemen om verkeer te beperken. Het nieuwe VIL-project, Fietslogistiek XXL, test samen met 20 bedrijven hoe deze cargofietsen ingezet kunnen worden om grote volumes veilig en kostenefficiënt te vervoeren.
De nieuwe stadseconomie: meer volume, minder uitstoot
Stadsbesturen voeren steeds vaker lage-emissiezones, tonnagebeperkingen en tijdsvensters voor zwaar verkeer in. Terwijl vrachtwagens en bestelwagens het moeilijker krijgen om stadcentra te bereiken, kunnen XXL-cargofietsen een oplossing bieden. Deze fietsen kunnen aanzienlijk grotere en zwaardere ladingen vervoeren dan de traditionele cargofietsen, waardoor ze ideaal zijn voor snelle, duurzame leveringen.
Regelgeving en logistiek onder de loep
Er is echter nog veel onduidelijkheid. Welke ladingen zijn geschikt voor XXL-cargofietsen? Hoe kostenefficiënt is het om ze op grote schaal in te zetten? En hoe past de huidige infrastructuur zich aan deze bredere fietsen aan? “De regelgeving loopt nog achter,” aldus Stefan Bottu, projectleider bij VIL. “We moeten nadenken over hoe veilig het is om zulke grote fietsen over fietspaden te laten rijden. Ons doel is om de randvoorwaarden in kaart te brengen en bedrijven te helpen bij de implementatie.”
Innovatie in actie: ViaVelo en de toekomst van fietslogistiek
Fietskoerier ViaVelo uit Deinze werkt mee aan het Fietslogistiek XXL-project en ziet volop kansen. “We verliezen nu vaak tijd door met lege fietsen terug te keren voor extra ladingen,” zegt Dimitri Ornelis, oprichter van ViaVelo. “Met deze nieuwe generatie cargofietsen kunnen we onze routes efficiënter maken en grotere bedrijven bedienen. Dit VIL-project helpt ons de weg vrij te maken voor groei in de stedelijke logistiek.”
Deelnemende bedrijven
Bpost, CargoCool, CargoVelo, Clatervis, Colruyt Group, De Wassende maan, DHL E-commerce, DHL Express, Food Sprint, IVAGO, Kingslize Pizza, KU Leuven, Pidpa, PostNL, Stad Mechelen, Universiteit Gent, Urban Mobility Group Benelux, Urbike, Uze en ViaVelo
Onderzoekspartner
UAntwerpen / AP Hogeschool Antwerpen
Dit project werd mee gefinancierd door VLAIO