Als gevolg van COVID-19 hebben supply chains over de hele wereld te maken met ongekende verstoringen. Dit leidt tot onzekerheid.Ā Van lege schappen in supermarkten tot nijpende tekorten aan mondkapjes en andere medische benodigdheden: de supply chain stond nooit eerder zĆ³ onder drukĀ ā en kreeg nog nooit zoveel aandacht. Supply chain-professionals moesten snelĀ reageren op de nieuwe situatie met massale productieonderbrekingen, aanvoertekorten, fabriekssluitingen en consumenten die massaal online gingen winkelen. |
Zetes stelt u vijf simpele vragen om de toestand van uw supply chain te analyseren, zodat u uw leveringsprocessen van de first mile tot de last mile kunt optimaliseren.
Hoeveel verzendfouten maakt uw bedrijf?Door de enorme verschuivingen in de vraag en het verwachtingspatroon van de consument komen alle tekortkomingen in de processen voor order picking, verpakking en verzending aan het licht. Vanwege inefficiĆ«nte processen en gebrekkige technologie kunnen distributiecenters de steeds grotere volumes nauwelijks nog verwerken. Wanneer processen sterk afhankelijk zijn van menselijke arbeid, wordt de productiviteit aangetast door vermoeidheid, menselijke fouten en een gebrek aan training ā vooral bij seizoenskrachten. De 1.5 meter maatschappijĀ maken de situatie nog ingewikkelder en bemoeilijken handmatige order picking. Gelukkig zijn er tegenwoordig veel verschillende technologische oplossingen beschikbaar. Welk percentage van uw leveringen mislukt?De last mile is goed voorĀ meer dan 30% van de leveringskosten.Ā Herhaalde bezorgingen zijn niet alleen duur, bovendien kunnen ze niet alleen uw reputatie schaden maar ze zijn ook schadelijk voor het milieu.Ā Een gemiste bezorging kost gemiddeld 15 euro en klanten accepteren hooguit 3 bezorgfouten voordat ze op zoek gaan naar een andere leverancier. Leveringsfouten zijn dus een serieus probleem, zeker voor retailers. Het is cruciaal dat u de real-time zichtbaarheid in het hele leveringsproces verbetert en de bezorgrondes constantĀ optimaliseert. Bovendien moeten klanten op belangrijke momenten updates krijgen over de status van hun bestelling. De nieuwste generatie ePOD-oplossingen maakt efficiĆ«nte en transparante leveringsprocessen mogelijk met inzicht in elke fase van het proces. Met real-time data blijven zowel uw back-office als de klant op de hoogte van de bezorgstatus en de verwachte levertijd. Hoe vaak vragen uw klanten naar de status van een bestelling?Het kost veel geld om een callcenter en online communicatiekanalen te bemannen. U kunt deze kosten verlagen met technologie voor real-time zichtbaarheid en data capture. Als u elke stap van de orderlevering in real-time kunt volgen, kunt u de klant betrouwbare informatie over de verwachte levertijd geven en deze levertijd ook waarmaken. Hoe lang duurt het voordat tijdelijke krachten op volle snelheid werken?Tijdens piekperioden huren logistiekbedrijven tienduizenden tijdelijke krachten in om aan de vraag te voldoen en de supply chain overeind te houden. Het tekort aan arbeidskrachten is steeds vaker een probleem voor magazijnen en logistiekproviders. Snel opschalen is allesbehalve gemakkelijk. Een ‘flexibel’ logistiekmodel biedt een veel duurzamere strategie. Hierbij verhoogt u de productiviteit met behulp van technologie, vooral voor foutgevoelige processen zoals picking, verzending en laadcontrole. Gebruik bijvoorbeeld vision-based systemen voor verzendverificatie om een groot aantal barcodes in Ć©Ć©n keer te scannen. Eventuele fouten worden direct gesignaleerd, zodat de verzending 100% geslaagdĀ is. Hierdoor bespaart u vele uren arbeidstijd. Daarnaast kunt u gebruikmaken van meertalige voice picking-software. Deze systemen maken kostbare trainingen overbodig, zodat ook mensen met een andere moedertaal snel aan de slag kunnen. Hoe kunt u de prestaties van uw leveranciers monitoren?Een intelligent, verbonden en samenwerkend ecosysteem is onmisbaar om optimaal te presteren. Uitmuntende dienstverlening is alleen mogelijk wanneer uw volledige supply chain-netwerk harmonieus samenwerkt en de afgesproken KPI’s haalt. Als u real-time zichtbaarheid en samenwerking mogelijk maakt in de hele supply chain, worden knelpunten en fouten snel opgemerkt en kunt u ze verhelpen voordat de klant er last van heeft. En doordat u precies weet waar uw voorraden zich bevinden, kunt u uw mensen veel efficiĆ«nter inzetten. Gegevensuitwisseling is essentieel om de prestaties van alle ketenpartners te monitoren en inefficiĆ«nties te elimineren. De nieuwste zichtbaarheidsplatforms maken een eind aan proces- en informatiesilo’s zonder ingrijpende, kostbare en tijdrovende aanpassingen in uw bestaande systemen. Bovendien zijn deze platforms gemakkelijk schaalbaar, zodat u ze stapsgewijs kunt invoeren. |