Vier transportbedrijven worden vandaag door de VSV en de Vlaamse overheid in de bloemetjes gezet voor hun bijzondere engagement inzake verkeersveiligheid. Samen met 46 sectorgenoten ondertekenden ze vorig jaar het Truckveilig-charter en slaagden ze in de evaluatieronde. Vanavond ontvangen de betrokkenen het Truckveilig-label tijdens de uitreiking van de Transport & Logistics Awards in Mechelen.Â
Met het Truckveilig-charter ondersteunen de VSV en de Vlaamse overheid transportbedrijven en vrachtwagenbestuurders die inspanningen leveren voor veiliger wegtransport. Chauffeurs en transportondernemingen die het Truckveilig-charter ondertekenen, engageren zich om jaarlijks minstens zeven zelfgekozen actiepunten na te komen. Bestuurders kunnen er bijvoorbeeld over waken dat ze voldoende fit en uitgerust achter het stuur zitten, werkgevers kunnen zorgen voor haalbare rittenschema’s en een correct onderhoud van het vrachtwagenpark. Enkele maanden na de ondertekening volgt een zelfevaluatie. Als daaruit blijkt dat ze hun engagementen in de praktijk brengen, krijgen ze het Truckveilig-label toegekend. Dat is het geval voor 50 van de in totaal 80 bedrijven en 4.412 van de 5.798 chauffeurs die vorig jaar het charter hebben ondertekend.Â
Vier bedrijven worden vandaag omwille van hun bijzondere engagement in de bloemetjes gezet tijdens de jaarlijkse uitreiking van de Transport & Logistics Awards:Â
- Transport Joosen NV (Antwerpen, 200 chauffeurs) hecht een groot belang aan veiligheidsopleiding. De bedrijfsvloot is tevens uitgerust met dodehoekcamera’s, snelheidsbegrenzers tot 85 km/u en gsm-blockers;
- Cotra NV (Wijnegem, 41 chauffeurs) voert interne preventiecampagnes en heeft een strikt opvolgingsbeleid voor bestuurders die bekeuringen krijgen;
- Essers NV (Genk, 1.600 chauffeurs) behaalde een ISO-certificaat voor verkeersveiligheid en informeert werknemers via diverse kanalen over veilig verkeer;
- Claes-Verwimp bvba (Lichtaart, 12 chauffeurs) organiseert extra cursussen over ladingzekering en uitzonderlijk vervoer, en herinnert klanten eraan dat rij- en rusttijden strikt gerespecteerd moeten worden.
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts: ‘Vrachtverkeer is belangrijk voor onze economie, maar veiligheid is dat evenzeer. Verkeersongevallen eisen immers een bijzonder hoge tol, zowel op menselijk als op maatschappelijk en economisch vlak. Transportondernemingen en truckchauffeurs zijn onze bondgenoten om het verkeer veiliger te maken voor iedereen. Zij die concrete inspanningen leveren, erkennen en belonen we met een Truckveilig-label’. De Vlaamse overheid zet onder meer in op opleidingen voor professionele bestuurders en controles van vrachtwagens langs de weg, bijvoorbeeld door middel van trajectcontroles, het gebruik van automatische weegbruggen (Weigh in Motion) en controles op de tussenafstanden.
Volgens de recentste ongevallencijfers werden in de eerste negen maanden van 2017 in Vlaanderen 1.106 letselongevallen met vrachtwagens geregistreerd, daarbij vielen 39 doden ter plaatse en 1.404 gewonden (Vias Verkeersveiligheidsbarometer). Vergeleken met dezelfde periode in 2016 daalden zowel het dodental (-6) als het aantal gewonden (-49). Door de grote massa van vrachtwagens valt het merendeel van de slachtoffers bij de tegenpartij. Het versterken van de veiligheidscultuur in de transportsector is een van de manieren om het aantal vrachtwagenongevallen en slachtoffers terug te dringen.