De wereld verandert razendsnel, en dat weegt ook op de supply chain sector. Geopolitieke conflicten, strengere regelgeving rond sustainability en toenemende eisen van klanten brengen een ongeziene druk met zich mee. Als organisatie ben je dus maar beter klaar om in te spelen op die sterke veranderingen. Dit zijn de vier grote uitdagingen voor de logistieke sector.
Door Eric Geerts
- Strengere regelgeving
Er heersen steeds meer strengere regels voor de logistieke sector. Enerzijds zijn er meer regels rond douane en handelsbeperkingen. Dat heeft te maken met geopolitiek en veranderingen in de wereld. Anderzijds is sustainability een hot topic. Europa legt de nieuwe corporate sustainability richtlijn op die bedrijven verplicht om hun CO2-emissies te monitoren en te berekenen. Daar spelen transport en logistiek een belangrijke rol in.
Logistieke bedrijven kunnen hiervoor gebruik maken van zogenaamde Global Trade oplossingen. Zo wordt data content over de laatste regels aangeboden, welke partijen op zwarte lijsten staan, enzovoort. Om tegemoet te komen aan sustainability uitdagingen bestaan dan weer tools zoals TMS-systemen: zij verzamelen data die nodig zijn om berekeningen te doen, waarbij die berekeningen ook aangeboden worden als een service. Descartes kan beide oplossingen aan hun klanten aanbieden.
Â
- Regelmatige disrupties
Ook verschillende disrupties leggen druk op de logistieke sector. Klimaatstoringen, zoals de droogte in het Panamakanaal, of geopolitieke wijzigingen zorgen voor moeilijkheden. Denk maar aan landen waarmee je plots niet meer zo makkelijk handel kan drijven, waardoor de supply chain verstoord wordt. Door oorlogen in het Midden-Oosten en Oekraïne moeten schepen omvaren of ontstaan er problemen met voorraden. Bedrijven moeten alternatieven zoeken en worden op kosten gejaagd.
Realtime visibiliteit kan hiervoor een oplossing zijn. Wanneer je verzendingen en verschepingen nauwkeurig en realtime kan monitoren, kan je als organisatie snel actie nemen bij problemen, klanten proactief verwittigen over vertragingen, en snel alternatieven zoeken.
Â
- Meer nood aan efficiëntie
De hele sector zit met een tekort aan arbeidskrachten. En dus is het zaak om de krachten die er zijn zo efficiënt mogelijk in te schakelen. Hier kan technologie ook een grote rol in spelen. Acties die je onderneemt om de CO2-afdruk te verlagen kunnen ook bijdragen tot efficiëntie. Door gebruik te maken van technologische systemen die meer transport bundelen, kan je kosten verlagen en de arbeidskrachten efficiënter inzetten.
Â
- Klanten worden veeleisender
Bij Descartes voerden we zelf al heel wat studies uit rond logistiek. Zo onderzochten we resultaten rond last mile delivery bij e-commerce. Daaruit bleek dat de tevredenheid van klanten over de bezorging van pakjes voor verbetering vatbaar is. Bovendien zijn er steeds meer kleinere zendingen, en dus grotere volumes. Zonder de nodige tools om die hele informatieflow te digitaliseren is het voor bedrijven bijna niet haalbaar om de nodige klantenservice te kunnen bieden. Digitalisering is noodzakelijk om competitief te blijven en verder te groeien.
Veel bedrijven worstelen met deze uitdagingen binnen de supply chain. Het is een moeilijk evenwicht tussen een optimale voorraad en genoeg wendbaarheid om klanten te kunnen bedienen. Wendbaarheid of resilience is dan ook een belangrijk begrip in de logistieke sector.
Als bedrijf moet je flexibel genoeg zijn om in te spelen op de trends van vandaag. Een belangrijke eerste stap om goed te kijken hoe je het evenwicht kunt houden tussen de efficiëntie en het kunnen bieden van een goede klantenservice.
De wereld draait steeds sneller, en dus is het zaak om te blijven investeren om up-to-date te blijven. Ook wij zelf bij Descartes blijven investeren om onze klanten extra oplossingen aan te bieden. Informeren bij wijzigingen in de supply chain helpen je om je sneller aanpassen, zodat je je supply chain onder controle houdt.