Verhoog de productiviteit in je magazijn bij deze vijf belangrijke processen

Verhoog de productiviteit in je magazijn  bij deze vijf belangrijke processen

De dag van vandaag wil iedereen zo snel mogelijke leveringen van bestellingen en een consistente ordernauwkeurigheid. Om aan deze verwachtingen te voldoen, vervangen organisaties in hun magazijnen handmatige, arbeidsintensieve orderverwerkingsprocessen door geautomatiseerde opslag- en ophaalsystemen. Deze systemen verhogen de productiviteit en efficiëntie en zorgen voor ergonomisch verantwoorde werkomstandigheden. Het Skypod Systeem van Exotec implementeert deze voordelen en optimaliseert jouw magazijnruimte bij vijf verschillende processen.

Skypod magazijnrobots, die automatisch dozen, bakken of trays opslaan en ophalen, worden ook wel Automated Storage (AS) en Retrieval Systems (AR) genoemd. Tegenwoordig zijn ze niet langer een ‘nice to have’ – ze zijn essentieel voor bedrijven om concurrerend te blijven. Dat blijkt uit prognoses die voorspellen dat de wereldwijde markt voor geautomatiseerde opslag- en ophaalsystemen in 2027 een omvang van $10,5 miljard zal hebben.

Verhoog de productiviteit met geautomatiseerde opslag- en ophaalsystemen bij:
.

1. Orderpicking

Orderpicking is het meest arbeidsintensieve en kostbare onderdeel van het orderverwerkingsproces. Bovendien is er een directe correlatie met klanttevredenheid, omdat het een invloed heeft op een nauwkeurige uitvoering van bestellingen, een snelle levertijd en beschikbaarheid van voorraden. Daarom is orderverzamelen het meest cruciale aspect van het orderverwerkingsproces en vormt het de basis voor een succesvolle werking van e-commerce bedrijven.

Robotsystemen die goederen automatisch opslaan en ophalen, verhogen de productiviteit van magazijnen door tijd te besparen tijdens de orderpicking. Dat zorgt voor een snellere orderverwerking en kortere levertijden, door gebruik te maken van innovatieve hardware en software, die in staat is bestelde goederen naar ergonomische verzamelstations te transporteren. De Skypod magazijnrobots van Exotec rijden bijvoorbeeld rond in het magazijn om producten te picken uit rekken. Zij leveren die af aan de verzamelstations, waar magazijnmedewerkers de bestellingen afronden.

2. Voorraad aanvullen

Net als orderverzamelen is voorraden aanvullen in niet-geautomatiseerde magazijnen doorgaans complex, fysiek veeleisend en tijdrovend. Geautomatiseerde opslag- en distributiesystemen maken dit een stuk efficiënter door robots in te zetten om goederen te verplaatsen tussen aanvulstations en hoge opslagrekken. Dat ontlast werknemers bovendien van de meest arbeidsintensieve en tijdrovende aspecten.

Tegenwoordig is ook het maximaliseren van de verticale opslagcapaciteit van een magazijn belangrijk om de ruimte optimaal te benutten. Opslagrekken tot 12 meter hoog waarin Skypod robots klimmen, zorgen voor een grotere oppervlakte om producten op te slaan. Dankzij die grote opslagdichtheid volstaan ook kleinere magazijnen wanneer een bedrijf groeit en meer producten wil stockeren, in plaats van te moeten verhuizen naar een groter magazijn.

3. Retours verwerken

Retourpakketten verwerken is een veelvoorkomend probleem in de logistiek. We zien retourpercentages van 20-30% bij online bestellingen (rond de feestdagen ligt dit percentage nog hoger). Dat leidt tot een aanzienlijke belasting voor het personeel en een stijging van de voorraadkosten. Geautomatiseerde opslag- en ophaalsystemen met robots kunnen de sortering en opslag van retourzendingen snel vereenvoudigen.

Het Skypod Systeem maakt bijvoorbeeld gebruik van een Bin Interface, die de invoer en afvoer van maximaal 320 bakken per uur naar en van opslagrekken met hoge dichtheid automatiseert. Dat leidt tot een efficiënte goederenstroom en vermindert het risico op slecht voorraadbeheer.

4. Orderbuffering

Voltooide orders sla je idealiter op in een efficiënt opslagsysteem zodat ze later kunnen worden opgehaald. Dat garandeert snelle orderverwerkingstijden voor een groot aantal sectoren, waaronder levensmiddelenbedrijven, productiebedrijven, de gezondheidszorg, 3PL’s en retail.

Het Exotec Skypod Systeem stelt bedrijven in staat om orders vlot te bufferen door voltooide orders van stations naar Bin Interfaces te transporteren via een modulair transportsysteem, Skypath. Net als bij het aanvullen van voorraden zorgt de Bin Interface voor een efficiënte stroom van maximaal 320 bakken per uur in en uit de opslag. Uitgaande afgewerkte orders worden van de Bin Interface naar de Skypath-band gestuurd en doorgezet naar de volgende fasen van het orderverwerkingsproces.

5. Voorraad beheren

Een product dat nog in stock moet zijn, maar onvindbaar is? Automatisering verbetert ook hier de nauwkeurigheid van bestellingen door de kans op menselijke fouten te verminderen. Intuïtieve interfaces en tools zoals pick-to-light en put-to-light bieden werknemers een voorspelbare en eenvoudiger te beheren werkomgeving. Gedaan met eindeloze rijen schappen af te gaan om goederen te zoeken.

Met intelligente software is het dus mogelijk om de voorraadinformatie in het hele systeem vast te leggen en achteraf de nauwkeurige data te analyseren.

Een magazijn dat klaar is voor de toekomst

Met de complexe uitdagingen van moderne magazijnen vandaag, is de optimalisatie van je magazijn de sleutel tot succes. Exotec ondersteunt organisaties om de efficiëntie te verhogen van de belangrijkste aspecten in hun magazijn.

Voor meer informatie over het Skypod Systeem, bezoek de Exotec website

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.