Verbrugge Zeeland Terminal maakt North Sea Port nog meer spoorhaven

Verbrugge Zeeland Terminal maakt North Sea Port nog meer spoorhaven
Op de Verbrugge Zeeland Terminal in Vlissingen zijn twee verlengde spoorlijnen officieel in gebruik gesteld. Daarmee kan de goederenbehandelaar nog meer de kaart van het spoor trekken in zijn verkeer met het hinterland. En North Sea Port staat hiermee nog wat sterker als spoorhaven.

Verbrugge Zeeland Terminal is de grootste goederenbehandelaar in het Nederlandse deel van North Sea Port. De groep is op verschillende locaties aanwezig in zowel Vlissingen als Terneuzen. Aan de Quarleshaven in Vlissingen beschikt Verbrugge over een uitgestrekte terminal voor de behandeling van zee- en binnenschepen en de opslag van producten zoals staal en cellulose voor distributie over heel Europa.

De terminal was al aangesloten op het spoornet, maar de sporen aan de waterkant zijn in de voorbije maanden verlengd. De sporen bieden voortaan plaats voor meer treinen en langere treinen tot 740 meter. Zo kan lading nog sneller en makkelijker van de ene transportmodus naar de andere schuiven voor verder vervoer.

Europese steun

De investering in extra spoor kon rekenen op Europese steun. De European Climate, Infrastructure and Environment Executive Agency (CINEA) en de Connecting Europe Facility (CEF) namen een deel van de financiering op zich. Spoorvervoer past in de Europese plannen voor een meer klimaatvriendelijke economie en voor de vergroening van transport. Vervoer per spoor is een belangrijke transportmodaliteit om goederen op een duurzame manier binnen Europa te transporteren.

Als multimodale draaischijf staat North Sea Port volledig achter die Europese doelstellingen. Omgekeerd beseft Europa dat de haven een hefboom kan zijn om zijn eigen beleid waar te maken. North Sea Port kreeg niet voor niets een plaats in verschillende Europese transportcorridors.

Meer vervoer over het spoor

Van alle transport tussen het havengebied van North Sea Port en het Europese hinterland gaat nu al 10% over het spoor. Dat zijn een 300-tal treinen per dag. Het overhevelen van goederenstromen van de weg naar het water en het spoor blijft een strategische ambitie voor North Sea Port. Projecten zoals de spoorverlenging bij Verbrugge helpen om het aandeel van de trein verder op te krikken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.