Van Moer Logistics heeft de overname van Rhenus Terminal Brussels NV (“RTB”) afgerond. RTB beschikt over een oppervlakte van ca. 21.000 m², een kade van 250 meter met spooraansluiting en is gelegen naast de reeds bestaande inland terminal van de logistieke groep Trimodal Terminal Brussels (“TTB”). Naast de terminal activiteiten wordt ook de in-house expeditie van Rhenus Logistics overgenomen, zij zullen naadloos aansluiten bij de expeditieafdeling van Van Moer Logistics. In 2021 behaalde de terminal een volume van 650.000 ton overslag en een omzet van ca. 3 miljoen EUR.
Synergieën Trimodal Terminal Brussels
Doordat RTB en TTB, dat ook deel uitmaakt van Van Moer Logistics, aan elkaar grenzen, ontstaan er nieuwe synergieën en opportuniteiten voor de klanten van Van Moer Logistics. De twee terminals zullen nauw samenwerken en een toegevoegde waarde kunnen bieden voor de flows die momenteel en in de toekomst behandeld (zullen) worden.
Intermodale strategie
De overname kadert in de intermodale strategie van Van Moer Logistics, dat volop inzet op de binnenvaart en sinds 2011 verschillende terminals en kaaien heeft overgenomen en ontwikkeld.
Van Moer Logistics baat als mede-eigenaar de Antwerpse ATO terminal uit en is op de as Antwerpen – Grobbendonk eigenaar van de Dennie Lockefeer Container Terminal. Op de as Antwerpen – Leuven beheert Van Moer Logistics de terminal in Wilsele en op de as Antwerpen-Brussel de kades van Blue Gate Antwerp, Bornem, Vilvoorde, de TTB terminal en nu dus ook RTB.
Met 9 binnenvaartschepen en 5 duwbakken ontzorgt Van Moer Logistics zijn partners van hun logistieke uitdagingen door een geïntegreerde intermodale logistiek aan te bieden.
Toekomst
Van Moer Logistics zet met deze nieuwe overname zijn groeiambities in de verf. De logistieke dienstverlener wil blijven bijdragen aan de realisatie van de modal shift en een duurzame logistiek. In Brussel ziet het bedrijf mogelijkheden van o.a. watergebonden stadsdistributie, waarmee het in Antwerpen reeds ervaring heeft. Van Moer Logistics zal mee zijn schouders zetten onder de verdere duurzame ontwikkeling van het Brusselse havengebied en het creëren van werkgelegenheid. Tot slot kan de overname van RTB een springplank zijn om in de toekomst goederenstromen van en naar Wallonië te ontwikkelen.