Paul Magnette, Minister van Overheidsbedrijven, heeft twee voorstellen uitgeschreven om de NMBS groep in de toekomst efficiënter te maken. Enerzijds kan NMBS een tweedelige contstructie worden met een infrastructuurbeheerder en een spoorwegmaatschappij. Anderzijds is ook een holding met daaronder verschillende bedrijven mogelijk. Magnette laat zelf een duidelijke voorkeur blijken voor een tweedelige structuur.
Vakbondsleider Jos Digneffe vindt dat geen goed idee. Volgens hem loopt er bij NMBS nu zoveel mis omwille van de te vergaande splitsing tussen de infrastructuur en de exploitatievleugel van NMBS. Hij geeft ook aan dat in andere landen teruggekomen wordt van dergelijke splitsingen bij de spoorwegmaatschappijen. Voor Digneffe is het duidelijk. NMBS moet een geïntegreerde structuur krijgen met één baas, een raad van bestuur en daaronder een achttal directies.
Op dit moment zijn de Belgische spoorwegen nog in drie gedeeld, de exploitant NMBS, de infrastructuurbeheerder Infrabel en de NMBS holding. Eén van de redenen van de splitsing in die tijd was de vraag naar een splitsing tussen exploitatie en infrastructuurbeheer door Europa. Maar ‘Europa heeft nooit de fysieke scheiding tussen infrastructuurbeheerder en exploitant bevolen. Het enige wat Europa vraagt, is een duidelijke financiële scheiding.’ zo zegt Digneffe.