Na een succesverhaal in Brussel, organiseert Watertruck een tweede proefproject. Dit keer gaat het om een transport van zout (QSalt) en schroot (nv Willems) tussen Oss, (Nederland), Gistel en Antwerpen. Het Watertruck-project maakt hiervoor gebruik van het kanaal van Plassendale, waar momenteel bijna geen goederen meer worden vervoerd.
Watertruck hanteert het duwbak-duwboot principe dat vandaag al veelvuldig gebruikt wordt op de grotere waterwegen. De vertaling naar de kleine binnenwateren is echter nieuw.
Voor dit proefproject worden vier duwbakken met zout geleverd bij zouthandelaar QSalt, gelegen aan het kanaal Plassendale-Nieuwpoort in Gistel. Met behulp van een kraan worden de bakken leeg gemaakt. nv Willems vult ze opnieuw met schroot, voor transport naar Kallo.
De duurtijd van het volledige traject zal ongeveer twee weken in beslag nemen. Het lossen in Kallo is gepland op dinsdag 9 oktober.
“Via deze proefvaart willen we de mogelijkheden voor het transport van goederen op kleinere binnenwateren uittesten. Lokale ondernemingen kunnen via dit project voor duurzaam transport via de waterweg kiezen, met hopelijk een heropleving van de kleinere kanalen voor de beroepsvaart. Vlaanderen neemt tal van initiatieven om het vervoer van goederen via binnenwateren aan te moedigen. Dat is nodig om meer goederen van de weg te halen.”, zegt Hilde Crevits, Vlaams minister van Mobiliteit & Openbare Werken.
Logistieke mogelijkheden
De binnenvaart biedt duidelijk heel wat logistieke mogelijkheden. Het Vlaamse waterwegennet is geografisch sterk vertakt waardoor de meeste steden ontsloten zijn via een waterweg, de ene weliswaar al wat groter dan de andere. Het gebruik van duwbakken vergroot het perspectief voor het goederentransport via het water beduidend.
Ir. Leo Clinckers, gedelegeerd bestuurder Waterwegen & Zeekanaal NV: “W&Z heeft momenteel plannen om naast de kade van QSalt een kaaimuur te bouwen voor het bedrijf nv Willems. Met het oog op een toekomstig gebruik van duwbakken, zullen we ook bekijken hoe we de kade-infrastructuur het best op dit concept kunnen afstemmen.”
Transport in konvooien
Een belangrijk voordeel van het Watertruck-principe is de mogelijkheid om kleinere volumes in gecombineerde transporten kostenefficiënt op het water te zetten.
Stefaan Matton, algemeen directeur POM West-Vlaanderen: “Verschillende bedrijven kunnen via Watertruck hun ladingen bundelen en in konvooi organiseren. Dat is niet alleen zeer duurzaam, ook de transportkosten kunnen aanzienlijk dalen. Samenwerking tussen bedrijven is de sleutel om Watertruck als volwaardig alternatief uit te bouwen. Het is de taak van POM West-Vlaanderen om de juiste bedrijven met elkaar in contact te brengen.”
Ook Benoît Quatannens, zaakvoerder van Qsalt, roept de bedrijven op om voldoende kritische massa bij elkaar te brengen om dit project op een rendabele manier te bestendigen.
Financiering
De totale kostprijs van dit proefproject bedraagt 32 500 euro, waarvan de helft gefinancierd wordt door Europese fondsen uit het programma INTERREG IVB. De andere helft wordt gedragen door de
Watertruck partners, een consortium met Belgische, Franse en Nederlandse partners.
Koen Valgaeren, algemeen directeur VIM: “Het internationale karakter van Watertruck is van groot belang. Mobiliteitsproblemen stoppen niet aan de grens. Daarom is er, naast het opzetten van
regionale initiatieven, ook een internationale aanpak nodig.”
Ingrid Lieten, Vlaams minister van Innovatie: ““Uit de recente studie van het Planbureau blijkt dat de stijging van de uitstoot van broeikasgassen voornamelijk te wijten is aan de groei van het goederenvervoer over de weg. Er is duidelijk nood aan innovatieve oplossingen: we moeten slimmer en creatiever omspringen met de middelen die voorradig zijn. Want kleine aanpassingen kunnen soms enorme verschuivingen veroorzaken binnen onze verkeersstromen. Op innovatieve wijze gebruik maken van de kleine binnenwateren is hier een mooi voorbeeld van.”
Watertruck
Voor meer informatie over het Watertruck principe kan je terecht op www.watertruck.eu.