Intermodaal vervoer
Transuniverse Forwarding wil naar de toekomst toe fors inzetten op intermodaal vervoer. In eerste instantie gaat de groepagespecialist uit Wondelgem een dienst tussen België en Milaan opzetten. Hiervoor investeert het bedrijf in een dertigtal zogenaamde ‘palletwide’ containers. Op termijn wil het spoorverbindingen opzetten naar verschillende Europese landen.
Onder andere door het stijgende chauffeurstekort in Europa dreigt een capaciteitstekort te ontstaan in het wegvervoer. Daarnaast wensen steeds meer klanten hun CO2-voetafdruk te verminderen. Daarom heeft het directiecomité van Transuniverse Forwarding de strategische beslissing genomen om volop in te zetten op intermodaal vervoer”, zegt Frank Adins, voorzitter van Transuniverse.
Luc Genot en Multimodaal.Vlaanderen
“Omdat wij niet over een nacht ijs wilden gaan, hebben we advies ingewonnen bij het team van Multimodaal.Vlaanderen, een tak van het VIL onder leiding van Peter Lagey die bedrijven helpt de stap naar intermodalisme te zetten. Hij gaf ons raad over de beste verbindingen om te starten, het kiezen van de juiste partner ter bestemming, de geschikte ladingdragers, de randvoorwaarden, en dergelijke meer. Onze strategische beslissing kreeg zo een pragmatische invulling”, voegt Frank Adins toe.
Om de intermodale plannen uit te bouwen heeft Transuniverse Luc Genot aangesteld. Voor hij in oktober vorig jaar bij het bedrijf aan de slag ging als manager voor Wallonië, heeft hij zijn sporen verdiend bij NMBS Logistics (nu Lineas) en Planisfer, een ‘broker’ van spoorgerelateerde logistieke diensten. Hij kent het spoorvervoer dus door en door.
De eerste verbinding die Luc Genot zal opzetten is een dienst voor volle vrachten op Milaan in Italië, waar Transuniverse een preferentiële partner heeft. Een van de adviezen van Multimodaal.Vlaanderen was om in zee te gaan met een partij die men volledig kan vertrouwen. “We starten met volle vrachten omdat ze minder tijdsgevoelig zijn dan groepagezendingen en wij eerst ervaring willen opdoen. Wij gebruiken het spoor al – bijvoorbeeld met een dienst voor gecombineerd vervoer op Hongarije – maar de praktische organisatie ervan ligt bij onze partners. In de nieuwe opzet organiseren we de transporten zelf, met eigen materieel”, voegt Frank Adins toe.
Dertig containers
Voor de dienst op Italië koopt Transuniverse dertig ‘highcubepalletwide’ 45 voetcontainers (*) bij Unit 45. “Twintig zijn klassieke gesloten containers en tien hebben schuifgordijnen. Samen met de aanpassing van de organisatie en van de IT-systemen bedraagt de investering 300.000 euro. De chassis voor het voor- en natransport in België en Italië worden gehuurd”.
De spooroperator is nog niet gekozen. “De onderhandelingen met een aantal van hen zijn lopende. Maar wij verwachten dat de dienst operationeel is tegen de levering van de containers binnen een maand of drie”, zegt Frank Adins. Wel benadrukt hij dat de intermodale dienst op Italië het wegvervoer op Italië aanvult en niet vervangt. “Wij zullen opleggers blijven inzetten. Het is een extra dienst die we de klanten aanbieden. Zij zullen kunnen kiezen in functie van de prijzen, de ‘lead times’ en de CO2-voetafdruk”.
Na de dienst op Italië plant Transuniverse Forwarding verbindingen op andere landen. In eerste instantie zullen dat Zuid-Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Roemenië en Spanje zijn.
________
(*) In tegenstelling tot de zogenaamde deepsea-containers die in de wereldhandel worden gebruikt, hebben de ‘Europese’ palletwide 45 voetcontainers zo goed als dezelfde afmetingen als traditionele (Europese) opleggers. Palletten kunnen erin op dezelfde manier gestouwd worden als in een oplegger, wat duidelijke operationele voordelen biedt.