Meten is weten. Dat geldt ook in de transportsector, waar het zaak is om de krappe marges voortdurend te bewaken. Elke vervoersopdracht begint uiteindelijk met een doos, een pallet dozen of een container met goederen. Een verlader bundelt die en komt zo na het bepalen van eindbestemmingen en routes tot een shipment. Gedurende dit proces wordt steeds meer data verzameld. En met die data is alsmaar meer te doen. De kunst is om zoveel mogelijk data zo op te slaan, dat die herbruikbaar zijn, en om de juiste tools in te zetten voor het uitvoeren van de juiste analyses.
Traditioneel verzamelen partijen in de transport weliswaar gegevens, maar die worden alleen gebruikt om terug te kijken. Met moderne IT-oplossingen is het echter ook mogelijk om vooruit te kijken, trends te ontdekken en daarop in te spelen. Dat begint bij het bepalen van kritieke prestatie-indicatoren of KPI’s. Met deze KPI’s zijn de prestaties van een shipper of carrier te meten en te evalueren. Het bepalen van goede KPI’s lijkt relatief eenvoudig, maar kan toch lastig zijn. Er zijn genoeg voorbeelden van projecten die op basis van KPI’s zijn mislukt. De resultaten verbeteren niet en zij die het project trekken, raken teleurgesteld, evenals de rest van de organisatie.
Geen overzicht
Een belangrijke reden waarom een KPI-project strandt, is de hoge complexiteit ervan. Een organisatie wil dan teveel tegelijk. Dat leidt al snel tot een grote hoeveelheid van KPI’s, waardoor het overzicht verdwijnt. Organisaties laten zich verleiden tot het bouwen van kleurrijke cockpits die eerder teveel dan te weinig informatie bieden. Het is raadzaam om KPI’s gericht en helder te formuleren, zodat ze makkelijk meetbaar zijn. Een voorbeeld: Minimaal 95% van alle bestellingen dient binnen 1 werkdag na ontvangst verstuurd te zijn.
Voor het overzicht is het aan te raden onderscheid te maken in KPI’s. Algemene KPI’s zijn gericht op strategische doelstellingen, zoals verbetering van klanttevredenheid of kostenbesparingen, terwijl specifieke KPI’s zich richten op gerichte operationele doelstellingen, zoals brandstofbesparing of een hogere beladingsgraad van vrachtwagens. Een goede KPI is opgezet volgens de SMART-methode: specifiek, meetbaar, acceptabel, realiseerbaar en tijdgebonden.
Analyse
Het bepalen van de juiste KPI’s is de helft van het verhaal. De vervolgstap betreft het analyseren van alle gegevens die de organisatie ter beschikking heeft, waaronder carrier performance-rapportages waarmee verschillende carriers met elkaar vergeleken kunnen worden. Dat is mogelijk met een business intelligence tool. Sommige leveranciers van transportmanagementsoftware, zoals Descartes, bieden deze tools aan. Daardoor profiteren gebruikers van een geïntegreerd platform waarmee ze gedetailleerd antwoord kunnen krijgen op deze vragen.
- Hoeveel vracht brengen we onder bij een bepaalde carrier?
- Hoeveel besteden we aan welke type transport?
- Wat gebeurt er als we andere keuzes maken voor wat betreft carrier of vervoersmodaliteit?
- Hoe heeft businessunit X gepresteerd in maand Y?
- Hoeveel disputes waren er in een bepaalde periode en met welke partijen?
Business intelligence in transportproces: de voordelen
Een supply chain kan sterk verbeteren door de leveringsbetrouwbaarheid te vergroten en de voorraadbeheersing drastisch aan te passen. Zo kan een analyse bijvoorbeeld voorzien in adviezen om voorraadniveaus beter af te stemmen op de verwachte vraag, wat zorgt voor lagere voorraadkosten. Verder zijn met de juiste analyses de snelheid en betrouwbaarheid van leveringen te verbeteren. De beschikbaarheid van realtime informatie wordt steeds belangrijker. Moderne transportsystemen en de (soms ingebouwde) tools voor business intelligence zijn vandaag de dag voldoende geavanceerd om grote hoeveelheden data te verwerken en te analyseren. Hoe actueler de data, hoe nuttiger de analyse met het oog op de actuele aansturing en aanpassing van bepaalde processen.
De belangrijkste voorwaarde voor succesvol gebruik van data is en blijft het nauwkeurig en zorgvuldig opslaan en beheren van data binnen alle delen van een organisatie. Dan is er echt veel meer te doen met data in de transportwereld.
Arthur Lasschuyt, Product Manager Transportmanagement Europe bij Descartes