UPTR, FEBETRA en TLV vragen de regering in hun open nieuwjaarsbrief om moed om transport te vergroenen. Volgens hen wil de sector zelf af van zijn grote afhankelijkheid van fossiele diesel en wil echt vergroenen. Maar waarom gebeurt dat dan niet?
Het antwoord is simpel. De weinige zero-emissie trucks die al bestaan, kosten minstens drie keer zo veel als de beproefde verbrandingsmotor. En 99,98% van de klanten is niet bereid om ook maar 0,02 € extra te betalen. De typische KMO-transporteur met zijn minimale marges die op e-trucks overschakelt, tekent zo samen met zijn aankooporder een 99,98% zekere garantie op een faillissement.
Maar het kan anders. Buurlanden Nederland en Duitsland subsidiëren nu al tot 80% van de meerkost van emissieloze vrachtwagens. UPTR, FEBETRA en TLV herhalen hun oproep aan de Gewestregeringen om zo’n tegemoetkoming ook bij ons te voorzien. En ook de federale regering moet kleur bekennen. De transitie naar andere aandrijvingen slaagt enkel met fiscale instrumenten zoals de grotere aftrekbaarheid voor peperdure laadinfrastructuur. Het is niet ernstig dat de huidige extra aftrek zal verdwijnen nog voor er trucks gekocht kunnen worden op bijvoorbeeld waterstof of e-trucks die met 44 ton 1000 kilometer ver kunnen rijden.
Als de subsidies voor het wegvervoer er niet komen, zal er weinig vergroend worden, vrezen UPTR, FEBETRA en TLV. De zero-emissietrucks die dan rondrijden in België, zullen dan voor het grootste deel buitenlandse trucks zijn.
Interesse in meer transport nieuws?
Kijk op TransportNieuws.be