Transport en Logistiek Vlaanderen heeft kritiek op de vijf scenario’s die de Europese Commissie naar voor schoof rond cabotage. TLV gelooft niet dat de vervoersmarkt klaar is voor een verdere vrijgave van de cabotage. Cabotage is vervoer in het binnenland, maar uitgevoerd door een vervoerder uit een andere Europese lidstaat. Vandaag kan cabotage, maar is beperkt tot drie ritten binnen de zeven dagen en aansluitend op een internationale rit naar het land van de vervoerder.
Verdere vrijmaking kan volgens TLV pas als er op sociaal vlak en spelregels een flinke harmonisatie komt. Ook de controle op die regels moet gelijker worden. Er werd gevraagd naar een zesde scenario waar de cabotageregels van vandaag blijven gelden, maar waar medeverantwoordelijkheid van de opdrachtgevers en expediteurs ingebouwd wordt, alsook regels inzake toegang tot het beroep voor hen. Deze regels gelden immers al voor vervoerders en het verhoogt dus de consequentie van de regels.
TLV legt een duidelijke focus op controle en zal ook bij de Belgische overheid blijven pleiten om voldoende geld vrij te maken voor een goed handhavingsbeleid rond cabotage. Op dit moment gebeurt dat te weinig, wat zeer vaak ten nadele is van de eigen vervoerders.
Een voorstel van de Europese Commissie wordt tegen het begin van de zomer verwacht.
Bron: TLV