De Haven van Brussel heeft haar trafiekcijfers voor 2024 bekendgemaakt. Ondanks economische uitdagingen blijft de haven een cruciale speler in de bevoorrading van Brussel. Daarnaast zet zij zich in voor duurzame logistiek en een lagere CO2-uitstoot.
Groei binnenvaart: minder vrachtwagens en lagere CO2-uitstoot
In 2024 verwerkte de Haven van Brussel in totaal 6,26 miljoen ton goederen. Dit is een stijging van 2,6% ten opzichte van 2023. Hiervan werd 4,76 miljoen ton direct in Brussel geladen en gelost. Hoewel de eigen trafiek licht daalde met 0,9%, blijft transport over water essentieel voor een groenere stad. Dankzij de binnenvaart werden maar liefst 585.000 vrachtwagenritten in en rond Brussel vermeden. Dit resulteerde in een CO2-reductie van meer dan 90.000 ton en een besparing van bijna 23 miljoen euro aan externe kosten.
Belangrijke trends in 2024
- Bouwmaterialen: Deze sector blijft dominant binnen de trafiek, ondanks een daling van 3,5% door een verminderde renovatieactiviteit. De afvoer van grond en puin steeg echter met 13%.
- Olieproducten: Een stijging van 21%, voornamelijk door een overname van trafiek door bedrijven in de haven.
- Containertransport: Na jaren van groei daalde het containerverkeer met 11% tot 42.195 TEU.
Cruiseverkeer bereikt recordhoogte
Brussel wordt steeds populairder als cruisebestemming. In 2024 arriveerden meer dan 25.000 passagiers per cruiseschip, tegenover 14.000 in 2023. Het aantal schepen steeg van 68 naar 119. Voor 2025 zijn al 161 reservaties gemaakt, wat neerkomt op 251 dagen havenbezetting.
Haven als motor voor duurzame stedelijke logistiek
De Haven van Brussel blijft een strategische hefboom voor een schonere en efficiรซntere stedelijke distributie. “De cijfers van 2024 tonen het belang van de haven in de duurzame logistiek van Brussel. We blijven innovatieve oplossingen ontwikkelen om transport groener en efficiรซnter te maken,” aldus Gert Van der Eeken, directeur-generaal van de Haven van Brussel.