Het lijkt een tendens te worden. De traditionele luchtvaartmaatschappijen besteden hun Europese routes steeds meer uit aan anderen. Daarnaast zien we ook dat deze traditionele maatschappijen ook vaak zelf een eigen lagekostenmaatschappij oprichten. Europese vluchten worden in dat geval doorgegeven aan deze laatsten. Reden hiervoor is de toenemende concurrentie van de lagekostenmaatschappijen en de stijgende prijzen voor olie. Vroeger dekten de winsten van de intercontinentale vluchten de verliezen op vluchten binnen Europa, maar dat wordt steeds minder en minder mogelijk.
Het schrappen van alle verlieslatende bestemmingen kan niet, want vaak leveren die vluchten de passagiers die hun eindbestemming elders in de wereld hebben. Om de kosten toch te drukken wordt het transport zelf nu dus vaak uitbesteed aan de lagekostenmaatschappijen of eigen lage kosten dochters. Dat systeem wordt ook toegepast om de dure afspraken en loonkosten te omzeilen van het dure moederbedrijf. Dat doet onder andere Austrian Airlines dat zijn vluchtoperaties eenzijdig verplaatste naar dochter Tyrolean Airways omdat de loonkosten daar lager zijn.
Bron: de Tijd