Toyota Material Handling Belgium en het Europese hoofdkantoor Sales & Marketing van de producent van logistiek materieel zijn voortaan in Willebroek onder één dak verenigd. Het nieuwe gebouw met een bruikbare oppervlakte van 12.562 m² in het bedrijventerrein Park De Hulst werd op dinsdag 26 maart 2019 officieel ingehuldigd door het management van Toyota Material Handling Belgium en Europe en dat in aanwezigheid van het voltallige personeel, grote klanten en de pers. Toyota Material Handling wil zijn klanten met dit nieuwe hoofdkantoor nog beter bedienen en paraat staan om hun logistieke noden tot in de details in te vullen. De plechtige inauguratie werd afgerond met het planten van een Japanse kerselaar in de voortuin van het nieuwe complex.
Toyota Material Handling heeft zijn gamma de afgelopen jaren voortdurend verder geprofessionaliseerd, gemoderniseerd en uitgebreid, zodat het zijn klanten logistieke maatoplossingen kan aanbieden. Vandaag gaat de Japans-Zweedse producent hierin nog een stap verder. Enerzijds door de synergie die voortvloeit uit de aanwezigheid van de Europese Sales & Marketing organisatie, maar anderzijds ook door klanten de kans te bieden alle producten ook daadwerkelijk uit te testen in de demozone. “Wij verkopen vandaag veel meer dan alleen maar vorkheftrucks, reachtrucks of pallettrucks. Ons gamma bestaat vandaag immers ook uit magazijntrekkers, smart logistics oplossingen en zelfs magazijnstellingen. Onze klanten zullen met al deze producten kennis kunnen maken in ons nieuwe hoofdkwartier”, zegt Hugues Van Espen, Managing Director van Toyota Material Handling Belgium tijdens de opening van het nieuwe hoofdkantoor, die wordt bijgewoond door Terry Unnai, voorzitter van TMHE en Matthias Fischer, President & CEO van TMHE, en Eddy Bevers, burgemeester van de gemeente Willebroek.
Klant is koning
De link met de klant versterken, vat Toyota Material Handling letterlijk op. Vandaar dat het bedrijf zijn klanten een geleide tour doorheen het bedrijf biedt. De inrichting van het gebouw, dat bestaat uit 8.812 m² magazijnruimte en 3.750 m² kantoorruimte, is daarop overigens voorzien. “Wij willen de waarden van onze onderneming meegeven. Van onze oorsprong en traditie over de kwaliteiten van onze producten tot de service die wij bieden. In verschillende etappes vertellen wij op die manier op 10 tot 15 minuten ons hele verhaal”, stelt Hugues Van Espen. De rondleiding begint in de 350 m² grote showroom waar de klanten via grote beeldschermen kennis kunnen maken met de geschiedenis van Toyota en BT en met het volledige productengamma, maar waar in het auditorium eveneens presentaties aan groepen kunnen worden gegeven. De verkopers kunnen er via interactieve schermen het volledige gamma voorstellen en daarbij alle details overlopen met de klant. En hem zelfs een blik gunnen op hoe Toyota de toekomst ziet en welke rol ‘logiconomi’ daarin speelt.
Zelf ontdekken
Het nieuwe hoofdkantoor omvat ook een event area van 850 m². Dit is een demonstratiezone met magazijnstellingen, waar geïnteresseerde klanten de toestellen en machines in reële gebruiksomstandigheden kunnen uittesten. Ze kunnen kennismaken met de traditionele producten, maar ook met het gamma automatisch gestuurde machines. Wie de geschiedenis van het merk echt wil proeven, kan even langslopen in een gedeelte van het gebouw dat als museum werd ingericht.
Service en tweedehands
In het nieuwe gebouw dat volgens de moderne principes van duurzaam bouwen is opgetrokken, is uiteraard ruimte voorzien voor een modern ingerichte werkplaats. De inrichting ervan gebeurde volledig volgens het gerenommeerde Toyota Production System. Een manier van werken die Toyota ook graag met zijn klanten deelttijdens de geleide tour.Daarnaast presenteert Toyota Material Handling zijn ruime tweedehandsgamma voortaan in een speciaal daarvoor voorziene ruimte. “Wij geloven voor onze tweedehandstrucks enorm in ons online platform, maar toch blijven onze klanten nog altijd welkom om onze occasietrucks hier zelf te komen uitkiezen”, benadrukt Hugues Van Espen.
Quality in everything we do
De klant nauwer betrekken bij wat wij doen en hoe wij dat doen, past perfect in de nieuwe strategie van ons bedrijf: ‘Quality in everything we do’. Binnen deze strategie zetten wij vol in op de kwaliteit van onze producten en service en op onze eigen jarenlange ervaring. Die stellen ons in staat om ons aanbod op maat van de klant te brengen, die trouwens in al onze inspanningen op de eerste plaats moet staan”, vervolgt Hugues Van Espen. “Toyota streeft naar ‘zero muda’, met andere woorden het vermijden van ‘waste’ of verspilling, zodat onze mensen zich volledig kunnen concentreren op de essentie van hun job. Dit komt uiteraard de kwaliteit van onze producten en onze service ten goede”, verduidelijkt de Managing Director van Toyota Material Handling Belgium.
Perfecte ligging
Willebroek is geen toevallige keuze als locatie. “We zijn gelegen in een bedrijventerrein op de as tussen Antwerpen en Brussel, in de onmiddellijke omgeving van de N16 en de A12. Bovendien zijn wij hier buren van bedrijven voor wie logistiek geen geheimen meer kent. Dit zal onze voeling met de markt alleen maar bevorderen”, vervolgt Hugues Van Espen. Het nieuwe hoofdkwartier biedt een onderkomen voor Toyota Material Handling Belgium en Toyota Material Handling Europe en de ligging ervan situeert zich ongeveer in het midden tussen hun respectievelijke vorige locaties. “Door beide afdelingen nu onder één dak te brengen, zullen we de kwaliteit van onze dienstverlening naar een nog hoger niveau kunnen tillen”, vertelt Hugues Van Espen.
Japanse kerselaar
De plechtige opening, die plaatsvond in aanwezigheid van het voltallige personeel van Toyota Material Handling Belgium en Europe, werd afgerond met het planten van een Japanse kerselaar in de voortuin van het nieuwe gebouw. Een jonge boom die symbool staat voor de voorspoedige bloei en groei van de activiteiten in het nieuwe gebouw.