De staking van gisteren brengt voor de transportbedrijven aanzienlijke kosten mee. Voor heel veel bedrijven is de dagomzet volledig verloren gegaan. Leveringen werden zeer vaak uitgesteld. Op bepaalde plaatsen hebben wegblokkades in onder meer de havens van Gent en Zeebrugge de nodige hinder met zich meegebracht waarbij voertuigen die wel uitreden, urenlang werden geblokkeerd.
De transportsector heeft zoveel mogelijk geanticipeerd op deze stakingsactie en ritten, onder meer van en naar de gesloten haventerminals, uitgesteld in afspraak met de klanten. Voertuigen die wel uitreden, kwamen hier en daar terecht in (filter)blokkades die de toegang tot bedrijven(terreinen) verhinderden. In de havens van Zeebrugge en Gent liet TLV daarom in samenwerking met Unizo de nodige vaststellingen doen door deurwaarders vooraleer de blokkades werden opgeheven. Enig lichtpunt is dat op de grote verkeersassen de impact van de staking miniem was.
Voor de bedrijven in de momenteel al noodlijdende sector van transport en logistieke dienstverlening voor derden leidt deze nationale staking tot een verlies van dagomzet dat onmogelijk nog gerecupereerd kan worden. Deze actie brengt de leefbaarheid van de Belgische transport- en logistieke bedrijven verder in gevaar.
TLV veroordeelt de onverantwoorde gijzeling van de ondernemers en de werknemers. Wat vandaag gebeurd is, betekent hoe dan ook een heel slecht signaal aan de financiële markten en aan al wie nog wil investeren in ons land. Staken is op zich zeker geen oplossing om uit deze economische crisistijden te raken.