Tips voor retailers om tijdig te leveren tijdens het piekseizoen

Flexport, tijdige levering tijdens het piekseizoen

Wat is On-Time Delivery (OTD)?

Een tijdige levering (On-Time Delivery of OTD) betekent dat een bestelling is geleverd op of vóór de geplande leverdatum. De OTD wordt als volgt berekend: OTD = Totaal aantal geleverde bestellingen / aantal leveringen dat aankwam na de afgesproken leverdatum

 

Maar voordat het percentage tijdige leveringen kan worden berekend, moet een redelijk tijdsbestek worden gekozen waarbinnen leveringen als ‘op tijd’ worden beschouwd. Veel bedrijven kiezen voor een tijdvenster van drie dagen of minder.

 

Wanneer een bedrijf bijvoorbeeld belooft om een product uiterlijk op 23 december bij de klant te bezorgen, dan wordt het als op tijd beschouwd wanneer het tussen 20 en 23 december wordt geleverd. Als het product na 23 december aankomt, wordt het beschouwd als een te late levering.

 

De negatieve gevolgen van late leveringen

Nadat de OTD is berekend, is het tijd om deze te verbeteren. Om te beginnen moeten de problemen worden aangepakt die ervoor zorgen dat leveringen te laat komen. Enkele veelvoorkomende oorzaken zijn: problemen met het voorraadbeheer, de orderverwerking en de levering.

 

Bestellingen die na de beloofde leverdatum worden bezorgd, kunnen leiden tot slechte recensies, hogere kosten en verlies van klanten:

Vijf strategieën om het percentage tijdige leveringen te verbeteren

Fulfilment en logistieke processen worden complexer tijdens de feestdagen. Vanwege de grotere ordervolumes, barre weersomstandigheden en de mogelijk grillige supply chain, bereiden bedrijven zich eerder voor dan ooit. Ervoor zorgen dat pakketten op tijd worden afgeleverd is een belangrijk onderdeel van de puzzel. Hieronder volgen een aantal strategieën om het aantal tijdige leveringen te verhogen.

 

1) Duidelijke doelen stellen

Bedrijven moeten allereerst doelen stellen voor tijdige levering die passen bij hun specifieke bedrijfsbehoeften. Deze doelen moeten worden gecommuniceerd met het hele logistieke team, inclusief de managers van magazijnen en fulfilment centers. Als een bedrijf werkt met een externe logistieke dienstverlener, moeten de doelen ook met dit team worden gedeeld om ervoor te zorgen dat ze aan de verwachtingen kunnen voldoen. En als ze dat niet kunnen, is het misschien tijd om van leverancier te wisselen.

 

2) Forecasting gebruiken

Het opstellen van prognoses (forecasting) is zeer waardevol om op tijd te kunnen leveren. Er zijn verschillende externe prognosetools beschikbaar om inzicht te krijgen in de supply chain. Het is echter belangrijk om er een te kiezen die rekening houdt met de bestaande voorraadproblemen van een bedrijf, feedback van de sales-afdeling en de geschiedenis van de klantgegevens. Dit zorgt ervoor dat de voorraad op peil blijft.

 

3) SKU’s snel aanvullen

Naast de juiste prognosemethoden is het net zo belangrijk om een strategie voor het aanvullen van SKU’s op te stellen. Retailers kunnen zo gebruikmaken van geconsolideerde voorraden en de voorraad snel en op het juiste moment naar iedere willekeurige bestemming sturen. Het aanvullen van SKU’s is cruciaal om tijdens de feestdagen op tijd te leveren, omdat hiermee de voorraad in fulfilment centers op peil blijft en kan worden verstuurd zodra een klant een bestelling plaatst.

 

4) Voorraadbeheer stroomlijnen met behulp van automatisering en realtime data

Automatisering, kunstmatige intelligentie en data-inzichten brengen een revolutie teweeg in de logistieke sector. Bedrijven kunnen dankzij de vooruitgang in robotica en automatisering de doorvoer, nauwkeurigheid en efficiëntie van hun fulfilment-activiteiten verbeteren. Tegelijkertijd zijn ze minder afhankelijk van mankracht. Hoe sneller orders worden verzameld, verpakt en verzonden vanuit een fulfilment center, hoe beter de OTD-scores zijn.

 

5) Microdistributiecentra gebruiken voor snelle verzending

Het is lastig om grip te krijgen op de afhaal- en bezorgtijden van vervoerders tijdens de hectische feestdagen. Er is echter een effectieve manier om leveringen beter te beheren: door de voorraad strategisch te positioneren met behulp van microdistributiecentra. Door de voorraad te verdelen over lokale fulfilment centers hoeven producten minder kilometers af te leggen tot aan de deur van de klant. Bovendien stelt deze strategie retailers in staat om snelle verzending aan te bieden via hun grootste verkoopkanalen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.