Na negen maanden noteert Port of Antwerp-Bruges een totale goederenoverslag van 210,5 miljoen ton, een stijging van 3% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar en een stabilisatie in vergelijking met het tweede kwartaal. De toenemende vraag naar containervervoer zet zich door, terwijl de aanhoudende onstabiele geopolitieke en economische omstandigheden wel impact hebben op de overige goederenstromen. Ondanks de uitdagingen blijft de haven investeren in duurzame en innovatieve projecten die gericht zijn op de energietransitie en industriële groei.
De containeroverslag in ton stijgt met 8,9%, waarbij de aanvoer met 10,2% en de afvoer met 7,9% toeneemt. De groei van de eerste jaarhelft zette door in het derde kwartaal, met 12,3% meer verwerkte containers (TEU) dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar.Over de eerste 9 maanden stijgt de totale containeroverslag in TEU met 6,8% tot 10.152.000 TEU.
In de eerste helft van dit jaar nam het marktaandeel van Port of Antwerp-Bruges in de containerbehandeling in de Hamburg – Le Havre Range in vergelijking met 2023 met 0,8 procentpunt toe tot 30,7%.
Bijna 1 op de 10 van de behandelde containers is een koelcontainer. In de eerste 9 maanden van 2024 stijgt het aantal volle koelcontainers (reefers) met 9,7%, goed voor 8,5% van de totale containertrafiek. Deze temperatuurgecontroleerde containers vervoeren producten zoals vers fruit, groenten, vlees, vis, farmaceutische goederen en chemicaliën. Dankzij de strategische ligging, snelle maritieme verbindingen en gespecialiseerde terminals bevestigt Port of Antwerp-Bruges zijn sterke positie in het reefersegment.
Hoewel conventioneel stukgoed in het tweede kwartaal sterk presteerde, daalde de overslag in het derde kwartaal, waardoor de totale overslag in de eerste 9 maanden van 2024 4,8% lager uitkomt dan vorig jaar. IJzer en staal dalen licht met 0,6%, waarbij afvoer (+4%) deels de daling in aanvoer (-3,5%) compenseert. Deze daling is te wijten aan een lagere vraag vanuit staalverwerkende sectoren zoals de bouw en auto-industrie. Producten zoals hout (-32,9%), papier en cellulose (-22,6%) en bouwmaterialen (-36,9%) kennen ook een daling, terwijl de niet-gecontaineriseerde overslag van fruit, groenten en andere koellading met 4,1% stijgt.
De roll-on/roll-off trafieken dalen met 5,5%. De druk op de autoterminals nam weliswaar af, maar dit kwam door een lagere aanvoer, niet door een versnelde afvoer naar klanten. De overslag van vervoermateriaal daalt met 13,3%. De overslag van high & heavy (-23,5%) en vrachtwagens (-10,3%) neemt af, net zoals de overslag van tweedehandsauto’s (-42,6%). Na een sterke stijging in 2022 en 2023 daalt het vervoer van nieuwe auto’s, in de eerste 9 maanden van dit jaar met 11,4%.
De overslag van onbegeleide vracht (exclusief containers) via RoRo-schepen in Zeebrugge stijgt met 2,8%. De daling van trafieken van en naar het Verenigd Koninkrijk (-4,1%) wordt ruimschoots gecompenseerd door een stijging van de overslag van en naar Spanje en Portugal (+35,7%), Scandinavië (+16,7%) en Ierland (+2,2%).
De overslag van droge bulk daalt met 1,4%, voornamelijk door een sterke daling in de overslag van steenkool (-55,3%). Droge bulk, exclusief energetische producten zoals steenkool en houtpellets, groeit namelijk met 9,5%. Meststoffen, de grootste productcategorie in dit segment, zet haar groei voort (+30,6%) na een scherpe daling in 2022 als gevolg van sancties en hoge gasprijzen. Ook overige bouwmaterialen en non-ferro ertsen groeien met respectievelijk 7,3% en 4,8%, terwijl zand & grind (+0,1%) en schroot (-0,7%) min of meer stabiel blijven.
De overslag van vloeibare bulk daalt na 9 maanden met 2,5%, als gevolg van lagere volumes vloeibare brandstoffen (-8,9%) en LNG (-10,2%). Vooral dieseloverslag (-23,1%) daalt door een zwakke vraag, terwijl LPG (+8,8%), stookolie (+8,4%), nafta (+2,9%) en benzine (+2,3%) groei laten zien. De overslag van chemicaliën stijgt met 9,3%, mede dankzij de sterke toename in de overslag van biobrandstoffen (+52,5%). Ook zonder dat effect is er groei (+7%). Chemische gassen (+9,5%) en basischemicaliën (+8,6%) laten eveneens positieve cijfers zien. Ondanks dit herstel blijft de Europese chemiesector onder druk staan door hoge kosten voor energie, grondstoffen en lonen, gecombineerd met een lage wereldwijde vraag.
In de eerste negen maanden van 2024 ontving Zeebrugge 412.774 cruisepassagiers (+17,5%) op 143 cruiseschepen. Dit waren 10 cruiseschepen meer dan vorig jaar.
In de eerste negen maanden van 2024 liepen 15.015 zeeschepen de haven aan, een daling met 2%. De bruto tonnenmaat van deze schepen daalde met 4,8% tot 472,45 miljoen BT.
Focus op energietransitie én industriële groei
Ondanks aanhoudende geopolitieke en economische uitdagingen, stabiliseren de groeicijfers van Port of Antwerp-Bruges. De cijfers onderstrepen opnieuw de veerkracht van de haven, die in complexe tijden blijft pionieren en investeren in een toekomstbestendige haven waar duurzaamheid en economische groei hand in hand gaan. De uitbreiding van Zuidnatie, die deze zomer startte met de bouw van een nieuw magazijn voor de verwerking van staalrollen, en de overname van Luik Natie door Lineage bevestigen het belang van de haven in gespecialiseerde segmenten. De recent aangekondigde investeringen, zoals de fossielvrije kunststofproductie van Vioneo en Plastics-to-chemicals van Indaver die polypstyreen (PS) en polyolefinen (PO) omzet in gerecycleerde nafta versterken dan weer de positie van de haven in de energietransitie en duurzame innovatie.
Port of Antwerp-Bruges blijft focussen op het versterken van de infrastructuur en het aanbieden van duurzame logistieke oplossingen die bijdragen aan de inspanningen van de industrie op het gebied van CO₂-reductie en digitalisering. Na de installatie van een van Europa’s grootste publieke oplaadpunten voor elektrische vrachtwagens in Antwerpen, werd in Zeebrugge de eerste paal geslagen voor een vrachtwagenparking met laadinfrastructuur. Daarnaast draagt het CHERISH2O-project, dat gericht is op het zuiveren en hergebruiken van bedrijfsafvalwater, bij aan de ontwikkeling van de haven als circulaire hub.