Steeds meer bedrijven verkiezen nearshoring boven offshoring

nearshoring
Logistiek vastgoedexpert WDP identificeert stijgende geopolitieke instabiliteit als oorzaak

Nearshoring heeft de laatste jaren flink aan populariteit gewonnen als vervanging voor traditionele offshoring/outsourcing praktijken, merkt vastgoedexpert WDP op. Door gebeurtenissen zoals de wereldwijde pandemie en geopolitieke conflicten ontstonden ongekende verstoringen in supply chains, waardoor bedrijven hun operationele strategieën moesten herzien. Zo werd er in 2022 en 2023 62% meer geïnvesteerd in productieprojecten in Noord-Afrika en Centraal- en Oost-Europa in vergelijking met voor de pandemie. Hoewel nearshoring mogelijk niet dezelfde mate van kostenbesparingen biedt als offshoring, biedt het vaak een balans tussen kostenreductie en operationele efficiëntie. Nearshoring heeft dus een positieve toekomst voor zich liggen met Roemenië als potentiële hotspot.

Onstabiele globale economie duwt bedrijven richting nearshoring

De wereldwijde pandemie, de Russische invasie in Oekraïne, aanvallen op de scheepvaart in de Rode Zee en geopolitieke instabiliteit hebben de kwetsbaarheid van lange supply chains blootgelegd.
“De geopolitieke instabiliteit waarmee we vandaag de dag geconfronteerd worden, brengt heel wat uitdagingen met zich mee voor bedrijven. Verstoringen in de supply chain, economische onzekerheden door de inflatie en wisselkoersfluctuaties, sociale onrust en reputatierisico’s zijn slechts enkele voorbeelden van de gevolgen van oorlog en handelssancties. Bedrijven moeten op zoek gaan naar manieren om deze obstakels te omzeilen. We merken dat bedrijven daarom steeds meer voor nearshoring dan voor offshoring kiezen”, aldus Gijs Klomp, Business Development Manager voor Roemenië bij WDP.
Offshoring is een bedrijfsstrategie waarbij een bedrijf zijn activiteiten naar verre en vaak ook overzeese landen verplaatst. Een voorbeeld van offshoring is een Europees bedrijf waarvan de productie in Azië gebeurt. Bij nearshoring leggen bedrijven hun voorraden net dichterbij aan en produceren ze ook dichter bij hun doelmarkten.
Sinds de Covid-19 pandemie investeren bedrijven steeds meer in nieuwe fabrieken in nabijgelegen landen zoals Noord-Afrika en Centraal- en Oost-Europa (CEE). Tussen 2022 en 2023 werd er meer dan $82 miljard geïnvesteerd in productieprojecten in 15 van deze landen. Dit is een recordbedrag en 62% meer dan de investeringen in de twee jaar voor de pandemie (2018-2019) (fdi Intellgence, 2024).
“Nearshoring is een strategische noodzaak voor de duurzame groei en het concurrentievoordeel van vele bedrijven. Door nearshoring kunnen bedrijven hun operationele efficiëntie verbeteren, kosten verlagen, en tegelijkertijd duurzamer en responsiever zijn. Dit leidt tot een sterke positie in de markt en bevordert langdurige groei”, licht Gijs Klomp toe.

Balans tussen kostenreductie en operationele efficiëntie

Nearshoring kent heel wat voordelen. Ten eerste zijn kortere supply chains over het algemeen minder kwetsbaar voor verstoringen zoals conflicten of natuurrampen. Doordat er minder grote verschillen in tijdzones zijn, is real-time communicatie en samenwerking makkelijker, wat leidt tot efficiëntere workflows en snellere reactietijden.
Hoewel nearshoring mogelijk niet dezelfde mate van kostenbesparingen biedt als offshoring naar verre landen met zeer lage arbeidskosten, biedt het vaak een balans tussen kostenreductie en operationele efficiëntie. De kortere afstanden zorgen ook voor een lager brandstofverbruik en een lagere uitstoot van broeikasgassen.
“De nabijheid die nearshoring biedt, vergroot de veerkracht en betrouwbaarheid van de supply chain en helpt bedrijven om consistenter en efficiënter aan de vraag van klanten te voldoen, zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit”, verklaart Gijs Klomp.

Roemenië als potentiële hotspot voor nearshoring

WDP ziet dus duidelijk een positieve toekosmt voor nearshoring. Wat betreft de specifieke landen die in aanmerking komen als goede hotspot, springt Roemenië met zijn economisch potentieel, culturele erfgoed en strategische ligging op het kruispunt van Centraal-, Oost- en Zuidoost-Europa eruit. Roemenië kan bedrijven zowel kostenefficiëntie als concurrentievermogen bieden zonder dat dit gepaard gaat met grote risico’s.
Gijs Klomp: “We zien nog steeds enkele barrières, zoals de onderontwikkelde wegeninfrastructuur en de dalende bevolkingscijfers. Maar al bij al is Roemenië een aantrekkelijk nearshoring land, zeker omdat ze de laatste jaren een steeds belangrijkere economische speler in Oost-Europa zijn geworden, met de tweede grootste economie, naast Polen. De investering in projecten in Roemenië bedroeg $6,6 miljard in 2022-2023, het dubbele tegenover 2018-2019. Bij WDP hebben we de nodige ervaring en knowhow om bedrijven te begeleiden in hun nearshoring projecten, voor zowel warehousing als productie. In Roemenië combineren we beide voor een breed portfolio aan klanten dat aan nearshoring doet”.
Posted in

Christophe Slegers

Christophe Slegers is de oprichter van en Managing Partner bij Logistiek.be, het nieuwsportaal over logistiek, transport en supply chain in België. Sinds 2001 is hij actief in de domeinen Human Resources, Online Sales, Media en uiteraard Logistiek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.