In Canada worden sporen al 15 jaar bedekt met friction modifier, een goedje op oliebasis, om de wrijving tussen de trein en het spoornet te verminderen. Maar als het aan professor Rolf Dollevoet van de TU Delft ligt, dan moet dit in Nederland ook getest worden.
De ‘olie’ zorgt niet alleen voor minder wrijving en dus slijtage van wiel en rails, maar de trein zal ook veel minder geluidsoverlast veroorzaken. Daarnaast zal de trein ook minder energie verbruiken. In Canada zouden zware treinen zo’n 7 procent minder verbruiken door de friction modifier. In de komende twee jaar wil Dollevoet onderzoeken wat de ‘winst’ voor Nederland kan zijn.
Op dit moment zijn er al een aantal testen aan de gang waarbij het middel op vaste plaatsen aangebracht wordt op het spoor en waar treinen het vervolgens uitrijden over het spoornet. Er wordt bekeken of het oliën ook kan gebeuren vanop de treinen zelf, waardoor een meer gelijkmatige spreiding mogelijk wordt.
Dollevoet ziet wel hindernissen in de implementatie van zulke innovaties doordat nederland een scheiding heeft tussen het beheer van het spoornet en het gebruik ervan. Even afwachten wat de resultaten zijn in Nederland, want dit kan voor België misschien ook interessant zijn. In België kennen we ook een scheiding tussen het spoorbeheer en het uitbaten van de treinen zelf. Dus we kunnen misschien nog iets leren van de Nederlanders.