Sinds eind vorige week is in Lanaken op spoorlijn 20 vrachtvervoer mogelijk. NV Gobo en Container Terminal Stein exploiteren de lijn en willen van de Albertterminal een knooppunt maken binnen de Europese logistieke wereld. Met een kade voor containertransport en stukgoederen, maar ook met ruimte voor de overslag van bulkgoederen heeft de terminal alles in huis om goederen snel te verplaatsen via de weg, water en spoor.
Het Autonoom Gemeentebedrijf Lanaken (AGBL) gaf de exploitatie door aan bovenstaande bedrijven die het via de joint-venture Railport Lanaken zullen beheren. De volledige autonomie ligt bij hen, de gemeente lanaken blijft wel een controleorgaan.
 De Alberterminal telt een rangeerbundel van vier sporen en een overslagstation en moet een draaischijf worden in het vervoer van en naar Europa. Met een kade voor stukgoederen, containertransport en beschikbare gronden voor de overslag van bulkgoederen telt de terminal alle faciliteiten die nodig zijn voor een snelle en efficiënte verwerking van goederen volgens de drie transportpijlers: weg, water en spoor.
Het Autonoom Gemeentebedrijf Lanaken (AGBL) vertrouwde de exploitatie toe aan Railport Lanaken, een joint-venture tussen NV Gobo en Container Terminal Stein (CTS). Deze bedrijven hebben vollige autonomie. De gemeente Lanaken blijft echter een controleorgaan. De exploitanten stellen:  ‘De geografische ligging waarover we beschikken kom je zelden tegen’, zeggen ze. ‘We zien dan ook een toekomst in dit project. Het wegennet slibt dicht en de toekomst ligt op het water en de rails. Op volle capaciteit haalt de Albertterminal jaarlijks 30.000 vrachtwagens van de weg. Dit cijfer willen we binnen de drie jaar realiseren. Daarmee denken we ook groen want het brengt een jaarlijkse daling van 6.000 ton CO2-uitstoot teweeg.’
Bron: Het Nieuwsblad