Solvay en Umicore hebben gisteren de grooste kunststofmembranen brandstofcel in de wereld voorgesteld. De twee bouwden de cel via hun joint venture Solvicore met als uiteindelijke doel om als bedrijf door te stoten naar de wereldtop op het vlak van performante brandstofcellen. Deze cel levert voldoende elektriciteit voor 1.370 gezinnen door waterstof om te zetten in elektriciteit. In principe is het een mini elektriciteitscentrale.
Vandaag is Japan koploper op het vlak van brandstofcellen. Zowel de overheid als grote autobouwers spelen gretig in op deze technologie. Het grote voordeel van brandstofcellen op waterstof is dat ze alleen electriciteit en water maken. Dat biedt ook voor het transport als vrachtwagens, vaartuigen, maar ook heftrucks en meer de mogelijkheid om volledig CO2 vrij of CO2 arm te werken.
De doelstelling om aan de wereldtop te staan is een lange termijnvisie van Umicore en Solvay. Toch ziet het er naar uit dat de grote cel die nu voorgesteld is, al binnen twee jaar geschikt is voor toepassing. Nedstack, het Nederlandse bedrijf dat de brandstofcel assembleerde, ziet onder andere een toekomst om telecomapparatuur van stroom te voorzien op plaatsen ver van het bestaande elektriciteitsnet.
Het is niet toevallig dat de pilootinstallatie in een Antwerpse chemiefabriek staat. Waterstof is één van de nevenproducten van de fabriek. Nu verbruikt de cel een deel van de waterstof die nie verbruikt werd tot elektriciteit die de fabriek wel kan gebruiken. De brandstofcel kostte zo’n 5 miljoen euro.
Bron: de Standaard, Solvay