Een slecht werkende of onduidelijke Track & Trace-optie is de grootste ergernis van consumenten als het gaat om de bezorging van pakketten. Gevolgd door het niet laten terugkomen van de pakketbezorger als de consument niet thuis is. Dit blijkt uit onderzoek onder 503Vlamingen, uitgevoerd in opdracht van Descartes, marktleider op het gebied van on-demand SaaS-oplossingen voor de logistiek. De irritaties hebben niet alleen te maken met de bezorging van het pakket zelf. Opvallend is namelijk dat één op de tien zich eraan ergert als de pakketbezorger de motor van zijn busje laat draaien terwijl hij aan de deur staat. Overigens ondervinden niet alle Vlamingen ergernissen rondom pakketbezorging; ruim een kwart (27%) is namelijk tevreden.
Aan de consumenten is ook gevraagd waar zij zich het meest aan ergeren als het gaat over tijd en kosten rondom het bezorgen van online bestellingen. Dat de bezorgkosten hoger zijn dan verwacht, staat met 17 procent op nummer één. Op de tweede plaats ergeren Vlamingen zich als de pakketbezorger niet binnen het afgesproken tijdslot komt (16%). Daarnaast vindt 14 procent het vervelend als het vooraf medegedeelde tijdslot veel te breed is. Driekwart van de consumenten heeft dan ook behoefte aan meer gedetailleerde Track & Trace-mogelijkheden, zodat ze via GPS exact kunnen zien waar het pakket is en wanneer het aankomt.
“Er is tegenwoordig veel mogelijk op het gebied van Track & Trace”, vertelt Albert van Roekel, Director Solutions Consultancy bij Descartes. “Door consumenten goed en real time inzicht te geven in het bezorgproces, kunnen organisaties de klanttevredenheid een flinke boost geven. Consumenten worden steeds veeleisender en verwachten ook dat bedrijven hen real time inzicht geven. Daarom is het belangrijk dat bedrijven hier volledig op inzetten. Goede software is onmisbaar om aan deze eisen te voldoen. Met de juiste toepassingen kunnen consumenten bijvoorbeeld zelf een tijdslot kiezen voor de bezorging en hebben zo meer grip op het bezorgproces. Hierin investeren loont de moeite en levert uiteindelijk meer orders en een terugkerende klant op.”