Dinsdag werd het Gebruikerscomité voor spoorvrachtvervoer gelanceerd in Brussel. Dit brengt allerlei spelers uit de vracht- en logistieke sector samen. Zij zullen het actieplan opvolgen dat er voor moet zorgen om het volume van het spoorgoederenvervoer tegen 2030 te verdubbelen.
Dit plan bestaat uit 26 actiepunten en werd uitgewerkt door Georges Gilkinet, minister van Mobiliteit. Als deze hoeveelheid transport van de weg gehaald kan worden dan betekent dat een vermindering van maar liefst 30.000 vrachtwagens per dag op de Belgische wegen.
Er wordt tegen 2040 voorspeld dat het goederenvervoer ongeveer met een kwart zal toenemen. Het spoor en scheepvaart moeten het grootste deel van deze groei opvangen. Daarvoor moet goederenvervoer per spoor concurrentiëler worden en aantrekkelijk worden voor goederen die nu standaard met andere modi vervoerd worden.
Een aantal punten van het plan:
- tegen 2030 zijn alle snelheidsbeperkingen op het spoor door de slechte staat van de sporen weggewerkt
- Lange vrachttreinen tot 740 meter kunnen rond de klok rijden (nu is dat 600 meter)
- Spoorvrachtoperatoren kunnen eenvoudig rijpaden aanvragen
- Het Antwerpse rangeerterrein krijgt één transparant tarief
- En uiteraard de oprichting van het Gebruikerscomité, dat advies zal geven over beslissingen om het actieplan uit te voeren.