Scania ontwikkelt een brandstofcel-vuilniswagen samen met Renova, een afvalverwerkingsbedrijf in het westen van Zweden. De truck heeft een volledig geëlektrificeerde aandrijflijn en een elektrische pers.
“We zijn zeer geïnteresseerd in het opdoen van meer ervaring met brandstofcellen in daadwerkelijke klantactiviteiten”, zegt projectmanager Marita Nilsson, Electric Powertrain Technology bij Scania. “Brandstofcellen vormen een veelbelovende technologie in de noodzakelijke decarbonisatie van transporten.”
Vuilwagens werken vaak in woonwijken in de vroege uren van de ochtend. Met verminderde emissies en geluid zijn elektrische voertuigen bijzonder aantrekkelijk in deze gebieden. Renova en andere afvalverwerkingsbedrijven hebben eerder proeven met elektrische vuilniswagens uitgevoerd, maar dit is de eerste met brandstofcellen.
“Elektrificatie met brandstofcellen op waterstof is een zeer aantrekkelijk alternatief voor zware bedrijfsvoertuigen zoals vuilniswagens”, zegt Hans Zackrisson, hoofd Ontwikkeling bij Renova. “De trucks profiteren van alle voordelen van elektrificatie, terwijl ze enkele van de beste aspecten van fossiele brandstoffen behouden, namelijk bereik, aantal uren in gebruik en nuttige lading.”
Het project wordt uitgevoerd in samenwerking met het Zweedse Energieagentschap en het Royal Institute of Technology in Stockholm en de brandstofcelafvalvrachtwagen zal naar verwachting eind 2019 / begin 2020 worden opgeleverd.
Scania heeft eerder aangekondigd dat het brandstofceltechnologie ontwikkelt in samenwerking met de Noorse voedselgroothandelaar Asko, die een eigen productie-installatie voor duurzame waterstofbrandstof heeft geopend. Scania levert vier distributie-brandstofcelwagens met een bereik van 500 km naar Asko.
Bron: Scania