De havens van Gent en Zeeland zullen in de toekomst nauwer gaan samenwerken met als doel om samen de scheepvaart op het Kanaal Gent-Terneuzen te beheren. Dat moet ook gebeuren vanaf één locatie. Op dit moment nemen schepen contact op met elke haven afzonderlijk. In Nederland is dat Rijkswaterstaat en de havenautoriteit Zeeland Seaports. In Vlaanderen is dat het Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust en het Havenbedrijf Gent. Dat is nodig om afspraken te maken over begeleiding van het schip, sleepdiensten of loodsen aan te vragen, bruggen te laten openen, een ligplaats aan te vragen, drinkwater en brandstof inslaan en om het sluizencomplex van Terneuzen te passeren.
Op dit moment is er al een nauwe samenwerking tussen Nederland en Vlaanderen op dit kanaal, maar dit gebeurt vanop de eigen locaties en dus ook met eigen middelen. Nu er een tegen 2020 een grote tweede zeesluis in Terneuzen voorzien zal worden, wordt er heel wat hinder voorzien voor het scheepvaartverkeer. Daarom wordt nu al gestart om het scheepvaartverkeer grensoverschrijdend aan te pakken. Hiervoor zal tegen 2017 een gemeeschappelijk coördinatiecentrum opgericht worden. De Nederlandse en Vlaamse partners zullen dan vanaf één locatie en met gemeenschappelijke middelen het verkeer beheren.
Om dit in goede banen te leiden wordt er nu al een plan van aanpak gemaakt wat betreft IT voor scheepvaartplanning, het bestellen van loodsen en sleepdiensten, het toewijzen van ligplaatsen, de planning van bruggen enzovoort. Een grenzeloze kanaalzone moet ook de economie in de regio ten goede komen. Er zijn ruim 425 bedrijven gevestigd in de zone.
Bron:Â Haven Gent