Retailers volgens rapport van Zetes niet klaar voor nieuwe leveringsvormen

e-commerce

Gemiddeld wordt vijf procent van thuisleveringen te laat of onvolledig bezorgd. Tijdens de piekperiodes stijgt dat aantal tot een derde, met hogere kosten en merkschade als gevolg. Ruim zestig procent van retailers heeft geen realtime zicht op hun e-commerceproces. Daarmee zijn ze ook niet klaar om nieuwe, meer ecologische leveringsvormen in te passen, concludeert supply chain-specialist Zetes in een nieuw rapport.

De retailsector maakt ingrijpende veranderingen door. Dit jaar zal de Europese e-commercemarkt voor het eerst de 600 miljard overstijgen, een stijging van 13%. Dat verhoogt de druk op klassieke retailers, maar ook op onze mobiliteit en het milieu. Bijna driekwart van de Europese bevolking leeft immers in verstedelijkt gebied en tegen 2021 verwacht men een toename van 69 procent in pakketleveringen.

Nieuwe leveringsvormen moeten dat helpen verlichten. “Uit ons rapport blijkt evenwel dat slechts dertien procent van retailers investeert in technologie zoals route scheduling of asset tracking. Zulke technologieën helpen om grip te krijgen op je logistieke processen”, zegt Gilbert Wellemans, algemeen directeur van Zetes België. “Bedrijven die realtime inzicht hebben in hun order-to-delivery proces kunnen gerichter optimaliseren en sneller innoveren met nieuwe manieren om pakketjes te leveren aan hun klanten.”

Alternatieven voor thuisleveringen
Volgens onderzoek van McKinsey kijken almaar meer steden naar centrale afleverpunten aan de stadsrand. Orders worden vervolgens in één keer bezorgd per wijk of straat, bijvoorbeeld met elektrische voertuigen voor lage-emissiezones. De prijs per levering zakt in zulke gevallen met 25%, het aantal afgelegde kilometers met 45%. Centrale afleverpunten maar ook slimme lockers laten bovendien toe om ’s nachts te leveren, wat de leverkost zelfs halveert.

Retailers zetten ook steeds vaker in op click & collect, waarbij klanten producten online bestellen en ophalen in een winkel naar keuze. En ook crowdsourced delivery, waarbij retailers werken met een community van vaak particuliere transporteurs, wint in de huidige collaboratieve economie aan populariteit.

Belang van realtime zicht
Voor al deze alternatieven geldt dat retailers het transport op de voet moeten kunnen volgen en een volledige transparantie van het proces nodig is. Consumenten meten immers de kwaliteit van het e-commerceproces af tegen de duur en de communicatie over de status van hun order. “Succesvolle e-retailers verwerken orders binnen de 20 minuten en communiceren doorlopend over de status ervan. Ze hebben het ‘first mile’-proces voor picking, verpakking, validatie en transport volledig geautomatiseerd en hebben ook de ‘last mile’ onder controle. Ze leveren 98% van pakketjes volledig en bij de eerste keer af”, zegt Benjamin Anguille, Business Development Manager Transport & Logistics bij Zetes België.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.