Renault Trucks wil met Optifuel Lab 3 zo’n 13% minder brandstof verbruiken

Renault Trucks Optifuel Lab 3

Renault Trucks zet zijn onderzoek voort om de energie-efficiëntie van dieselvoertuigen te verhogen. Met Optifuel Lab 3, een laboratoriumvoertuig
ontstaan uit het samenwerkingsproject FALCON, wil de constructeur het brandstofverbruik van een volledige vrachtwagencombinatie met 13 procent
verlagen. Optifuel Lab 3 verenigt diverse technologieën om de stroomlijn, de rolweerstand, de rijhulpsystemen, het energiebeheer en de aandrijflijn te
optimaliseren.

Dit voertuig heeft als doel om het brandstofverbruik met 13 procent terug te dringen in vergelijking met een standaard Renault Trucks T met een
standaardoplegger. Hij combineert diverse innovatieve technologieën, ontwikkeld door een consortium van partners. De technologische innovaties van Optifuel Lab 3 hebben betrekking op de optimalisering van de stroomlijn van het geheel trekker-oplegger, geconnecteerde banden met lage rolweerstand, voorspellende voorzieningen voor zuinig rijden en energiebeheer, en de verbetering van de aandrijflijn.

Optimalisering van de stroomlijn van de volledige vrachtwagencombinatie

Het project streeft naar een sterk verbeterde stroomlijn voor het hele konvooi om zo een aanzienlijke verbruikswinst te verkrijgen door het gebruik van een oplegger met variabele geometrie. Die zogeheten ‘adaptieve’ oplegger, die werd ontwikkeld door FRUEHAUF in samenwerking met Styl’Monde voor de stroomlijnelementen, neemt automatisch een optimale vorm aan door de vrije ruimte in de oplegger te benutten met behulp van een geïntegreerd bedienings- en sensorsysteem.

De stroomlijn van de trekker werd eveneens verbeterd door de buitenspiegels te vervangen door camera’s en het ontwerp van de A-stijl van de cabine te herzien. Dat gebeurde op basis van een doctoraatsthesis geleid door het Laboratoire de Mécanique des Fluides et d’Acoustique van de École Centrale de Lyon. De luchtstromen zullen worden geoptimaliseerd door de voorkant te verlengen, de onderkant van de deuren te verlengen en de wielkasten te optimaliseren. Ook werden de zijdelingse stroomlijnelementen verbreed en uitgevoerd in soepel Polyrim-materiaal, net zoals de zijdelingse luchtgeleiders die de continuïteit tussen trekker en oplegger verzekeren.

Geconnecteerde banden met lage rolweerstand

Bij gebruik op grote wegen is de rolweerstand van de banden verantwoordelijk voor ongeveer 25 procent van het brandstofverbruik. Speciaal voor dit laboratoriumvoertuig ontwikkelde Michelin nieuwe banden die de rolweerstand verlagen dankzij de integratie van innovatieve technologische bouwstenen afkomstig van diverse onderzoeksprojecten. Renault Trucks en Michelin benutten ook gegevens aangeleverd door sensoren die in de geconnecteerde banden zijn gemonteerd.

Voorspellende voorzieningen om zuiniger te rijden en energie beter te beheren

Over de trajecten gereden met Optifuel Lab 3 worden navigatie- en verkeersgegevens (Benomad), weersinformatie (Wezzo) en bandengegevens
(Michelin) benut door voorspellende regelsystemen die de snelheid en het koelsysteem optimaliseren. Dat laatste zal worden uitgerust met nieuwe
systemen om de energiewinst te verhogen.

Deze ontwikkelingen gaan hand in hand met een nieuwe Human Machine Interface die speciaal zal worden ontwikkeld in samenwerking met IFSTTAR, om de chauffeur een zuinig, doeltreffend en ergonomisch rijhulpsysteem te bieden.

Bovendien wordt de sturing van de alternator nog intelligenter om het evenwicht tussen de elektriciteitsproductie en het brandstofverbruik van de
verbrandingsmotor te optimaliseren.

Voor Optifuel Lab 3 zal ook heel wat werk worden verricht om het gewicht van het ‘dual battery’-systeem sterk terug te dringen, tegelijk de
koudstartprestaties van de startbatterij te verbeteren en de capaciteit en levensduur van de batterij voor de boordsystemen te verhogen.

Aandrijflijn: smeermiddelen met lage viscositeit en warmterecuperatiesystemen van Rankine

Enerzijds zal de aandrijflijn gebruik maken van smeermiddelen met lage viscositeit van de nieuwste generatie, ontwikkeld door Total om de wrijving
terug te dringen. En anderzijds werden er prestatie- en integratiestudies uitgevoerd op testbanken voor twee architecturen van warmterecuperatiesystemen van Rankine, die steunen op de thermodynamische cyclus. Dit onderzoek wordt verricht door Renault Trucks, Faurecia, IFPEN en Enogia.

Renault Trucks en zijn partners hebben zich als doel gesteld om het brandstofverbruik over doorsnee langeafstandsritten met 13 procent te
verminderen. Optifuel Lab 3 wordt in 2019 voor het eerst op de weg getest en zijn verbruikswinst zal tegen 2020 worden gerealiseerd.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.